چکیده:
تاریخ به عنوان حافظه فرهنگی جامعه انسانی و یکی از دروس مهم رشته انسانی، نقش مهمی را در جهت مطالعه و تغییر و تحولات جامعه انسانی ایفا میکند. امروزه اکثر دانشآموزان و حتی دانشپژوهان نسبت به کتاب تاریخ و مباحث مربوط به آن رغبت کمتری دارند. به همین جهت یکی از روشهای بسیار موثر در جهت یادگیری مفیدتر و و علاقهمندی بیشتر محصلان به درس تاریخ، داستانگویی میباشد. نوع بیان معلم و استاد در این امر بسیار حائز اهمیت میباشد. یکی دیگر از عواملی که در اثر آن محصلان نسبت به درس تاریخ بیرغبت میباشند، این است که که معلمان به شیوهی سنتی و طوطیوار این درس را آموزش میدهند و با سطحی تدریسدادن آن باعث خواهند شد تا دانشآموزان فقط به حفظ کردن این درس و کسب نمره در پایان سال تحصیلی قناعت کنند. هدف پژوهش تاثیر داستانگویی در یادگیری درس تاریخ میباشد. روش پژوهش به صورت تحلیلی- مروری و از نوع کیفی میباشد که در این بین، از مقالات و کتب معتبر در این زمینه استفاده شده است. نتیجهی پژوهش نشان میدهد که اگر معلمان و اساتید از روشهای بروز و جدید برای بهتر شدن عملکرد خود در درس تاریخ استفاده کنند، نهتنها علاقهمندی محصلان را نسبت به این درس دو چندان میکنند، بلکه موجب پویایی و فعالیت بیشتر آنها نیز خواهد شد
History, as the cultural memory of human society and one of the important subjects of the humanities field, plays an important role in the direction of studying and changing the evolution of human society. Today, most students and even scholars are less interested in history books and related topics. For this reason, one of the most effective ways to learn more usefully and make students more interested in history is storytelling. The expression of the teacher is very important in this matter. Another factor that makes students reluctant to learn history is that the teachers teach this lesson in a traditional and parrot-like way, and by teaching it at a level level, they will make the students only memorize this lesson and get a grade. Be satisfied at the end of the academic year. The purpose of the research is the effect of storytelling on learning history. The research method is analytical-review and of a qualitative type, in the meantime, authoritative articles and books have been used in this field. The result of the research shows that if teachers and professors use modern and new methods to improve their performance in the history lesson, they will not only double the students' interest in this lesson, but it will also cause them to be more dynamic and active.