چکیده:
حق بر حریم خصوصی یکی از حقوق بشر مصرح در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است که بهعنوان حقی مقید قابل تحدید و تعلیق از سوی حاکمیت است. یکی از شرایط تعلیق و تحدید حق بر حریم خصوصی، حفظ امنیت و منافع ملی است که در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر بهعنوان یکی از اهداف مشروع برای توجیه مداخله حاکمیت در حریم خصوصی مورد شناسایی قرارگرفته است. مصادیق چهارگانه اهداف مشروع در کنوانسیون مشخص گردیده که انحصاری محسوب میشوند و حفظ امنیت و منافع ملی یکی از اهداف مشروع مقرر در کنوانسیون است. بر اساس بند دوم ماده هشت کنوانسیون زمانی مداخله حاکمیت در حریم خصوصی در جهت حفظ امنیت ملی امکانپذیر است که مبتنی بر قانون، واجد هدف مشروع و در پی یک ضرورت اجتماعی در یک جامعه مردمسالار صورت گرفته باشد و در غیر این صورت مداخله حاکمیت غیرقانونی و نقض حریم خصوصی محسوب میگردد. درعینحال تعریفی از امنیت ملی در کنوانسیون ارائه نگردیده و تعیین اولویت و رجحان امنیت ملی بر یک حق بشری، شرایط استناد حاکمیت به امنیت ملی در زمان مداخله در حریم خصوصی و محدوده استناد دولتهای عضو کنوانسیون به قوانین داخلی و امکان بهرهگیری از قاعده حاشیه صلاحدید و تضمینات قانونی-حمایتی از حریم خصوصی با بررسی رویه دیوان امکانپذیر است. درنتیجه بررسی رویه دیوان و نقش آن در تثبیت و گسترش حق بر احترام به حریم خصوصی بهعنوان یک نهاد قضایی حقوق بشری که از سازکارهای اجرایی برخوردار است، حائز اهمیت است.
The right to privacy is one of the human rights stipulated in the European Convention on Human Rights, which can be limited and suspended by the government as a binding right. One of the conditions for suspending and limiting the right to privacy is to maintain security and national interests, which is identified in the European Convention on Human Rights as one of the legitimate goals for justifying government intervention in privacy. The four examples of legitimate goals are specified in the convention, which are considered exclusive, and maintaining security and national interests is one of the legitimate goals stipulated in the convention. According to the second paragraph of Article 8 of the Convention, it is possible for the government to intervene in privacy in order to maintain national security if it is based on the law, it has a legitimate purpose and is based on a social necessity in a democratic society, and otherwise the intervention of the government is illegal and it is considered a violation of privacy. At the same time, a definition of national security has not been provided in the convention and the determination of the priority and superioeity of national security over a human right, the conditions for the sovereignty to invoke national security at the time of interference in privacy, and the scope of reference of the member states of the convention to internal laws and the possibility of using the margin of discretion rule and Legal guarantees - protection of privacy is possible by reviewing the court procedure. As a result, it is important to examine the procedure of the court and its role in establishing and expanding the right to respect privacy as a human rights judicial institution that has executive mechanisms.