چکیده:
هدف از این پژوهش طراحی الگوی پیشگیری از سکوت سازمانی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. پژوهش حاضر از جمله پژوهش های کیفی است، از نوع نظریه داده بنیاد است. و مشارکت کنندگان در پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود و داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه عمیق با 25 نفر از اساتید که با روش نمونه گیری نظری نمونه ها انتخاب شده بودند،گردآوری شد. داده ها با مصاحبهعمیقنیمه ساختمند ، جمع آوری، و همزمان با رویه های تفضیلی در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی؛ به روش استروس و کوربن، تجزیه و تحلیل شد. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقوله ها زیر عناوین شرایط علی، پدیده محوری،راهبردها ، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر و پیامدها تعیین شد. یافته ها نشان داد که در مرحله اول 777 کد اولیه به دست آمد. در کدگذاری انتخابی این مفاهیم به 444طبقه تبدیل و در نهایت 75مقوله اصلی استخراج شد که هر کدام زیر مقوله های الگوی نظام مند (شرایط علی، پدیده محوری،راهبردها ، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر و پیامدها) جای گرفت.
The purpose of this research is to design a model for preventing organizational silence among faculty members of Islamic Azad University. The current research is one of the qualitative researches, it is of the foundation data theory type. And the participants in the research were faculty members of Islamic Azad University, and the required data were collected through in-depth interviews with 25 professors who were selected by theoretical sampling. Data with semi-structured in-depth interview, collection, and simultaneously with selective procedures in three stages of open, central and selective coding; It was analyzed by Strauss and Korben method. Then, in the central coding stage, the link between these categories was determined under the headings of causal conditions, central phenomenon, strategies, contextual conditions, intervening conditions, and consequences. The findings showed that 777 initial codes were obtained in the first stage. In the selective coding, these concepts were converted into 444 classes and finally 75 main categories were extracted, each of which was placed under the categories of the systematic model (causal conditions, central phenomenon, strategies, contextual conditions, intervening conditions and consequences).