چکیده:
این مقاله تلاشی برای ارزیابی گفتمان دریدا پیرامون رسالت دانشگاه و همچنین بحث بر سر گسترة نامحدود امکانهایی است که به واسطة ساختگشایی از تعاریف مرسومِ دانشگاه به روی دانشگاهِ معاصر گشوده است. دریدا در پی گشودن تعاریف مختلف پیرامون مسئولیت دانشگاه و شناخت جنبههای ترجمهناپذیر آن است، تا از این منظر بتواند افقهای فهم جدیدی برای دانشگاه ترسیم کند و با پرسشگری و انتقاد از رسالتهای تحریف-شدة آن، تلاشهای انگلوار در آن را شناسایی و مدیریت کند. پرسش راهبر مقاله عبارت است از اینکه دریدا چه هویت و مسئولیت نوینی برای دانشگاه پیشنهاد میکند؟ راهکارهای وی برای رهایی دانشگاه از انقیاد شرایط بیرونی چیست؟ مدعای اصلی مقاله با بررسی سه اثر محوری دریدا پیرامون دانشگاه بر این ملاحظه استوار است که مسئولیت دانشگاه در اندیشة وی چندجانبه و پیچیده است و با دغدغههای فلسفی، اخلاقی و تربیتی درهمتنیده است. ماهیت دانشگاه تقلیلناپذیر، تعریفناپذیر و نامشروط است و از هر نوع گفتمان مسلط میگریزد، همچنین پرسش از دلیلِ بودن دانشگاه، نامشروط بودنِ آن و نزاع بین دانشکدهها، همواره پرسشی گشوده است. بر اساس چنین مؤلفههایی ساختگشایی و هستیزدایی از دانشگاه، خودآیینی و نامشروط بودن آن، آموزش و پژوهشِ دیگرمحور، اهتمام به گسترش مطالعات میانرشتهای، جایگاه علوم انسانی جدید و مطالعات فرهنگی، ضرورت تفکر پیرامون جامعة در راه، مجموعهای از دلالتهای فلسفی، اخلاقی و تربیتی برخاسته از خوانش دریدا پیرامون مسئولیتهای جدید دانشگاه است.
This article is an attempt to evaluate Derrida's discourse on the tasks of the university and also to discuss the unlimited possibilities opened up for the contemporary university by the deconstruction of conventional definitions of the university. Derrida attempts to open up different definitions about the responsibilities of the university and to recognize its untranslatable aspects in order to draw new horizons of understanding for the university from this standpoint and to open up new possibilities by deconstructing the conventional definitions of the university. Derrida attempts to open up different definitions of the responsibility of the university and to recognize its untranslatable aspects, in order to outline new horizons of understanding for the university from this point of view and to identify and overcome the parasitic aspirations within it by questioning and criticizing its distorted missions. The guiding question of the article is: What new identity and responsibility does Derrida propose for the university? What are his strategies for liberating the university from the subjugation of heteronomy? The main message of the article, which examines three of Derrida's central works on the university, is based on the observation that the responsibility of the university in his thought is multi-layered and complex, interwoven with philosophical, moral and educational concerns. The nature of the university is irreducible, indeterminable and unconditional and eludes any kind of dominant and dogmatic discourse, the question of the reason for the existence of the university, its unconditionality and the conflict between the faculties was also always an open question. Based on such components, the reflection on the deconstruction and deontologization of the university, its autonomy and unconditionality, constructions of otherness and the role of education and research, the efforts to expand interdisciplinarity, the place of new humanities and cultural studies, the need to think about the coming society, the philosophical, moral and cultural studies approaches that have emerged in recent years series of philosophical, moral and educational implications arising from Derrida's reading of the new tasks of the university.
خلاصه ماشینی:
بر اساس چنين مؤلفه هايي ساخت گشايي از دانشگاه ، خودآييني و عامليت آن ، آموزش و پژوهش ديگرمحور، اهتمام به گسترش مطالعات ميان رشته اي و جايگاه علوم انساني جديد مجموعه اي از دلالت هاي تربيتي برخاسته از خوانش دريدا پيرامون مسئوليت هاي جديد دانشگاه است .
دريدا در بحبوحۀ چنين بحران هايي که به طور بنيادي موجب ازخودبيگانگي رسالت هاي محوري دانشگاه شده و ارائۀ رويکردي ابزاري به دانش را مسلط فرض کرده و به تبع آن گفتمان بنگاهي شدن و طبقه بندي عمودي رشته هاي دانشگاهي در آن مسلط شده است ، بر ضرورت پرسش از اصل دليل )the principle of reason) تأکيد ميکند و «دانشگاه بدون شرط » )unconditional university) را فراميخواند.
بر پايۀ اين خطوط در پژوهش پيش رو پرسش هاي راهبر عبارتند از: دگرسالاري چه تأثيري بر رسالت و هويت دانشگاه گذاشته است ؟ دريدا براي رهايي دانشگاه از انقياد دگرسالاري چه راهکارهايي ارائه ميدهد؟ هويت نوين دانشگاه و مسئوليت هاي جديد آن چيست ؟ دريدا به منظور بازانديشي مفهوم دانشگاه رويکرد ساخت گشايي )deconstruction) را به کار ميبرد.
علوم انساني در دانشگاه همواره به دليل کم اهميت بودنش از منظر تجاريسازي دانش ، جايگاه و ارزش خود را از دست داده است ، برخلاف اين ادعا که دانشگاه بايد ذهنيت ابزارگرايانه اي را ترويج کند و به اهميت مهارت هايي بپردازد که نتيجه محورند، ساخت گشايي از ارزش ذاتي آموزش ، تفکر، نقد سازنده و پرسش گري از اصل هاي ثابت و مرکزي حمايت ميکند، اصل هايي که همواره از تحقيق دربارة پيرامون غفلت کرده اند.