چکیده:
یکی از مهمترین تحولات سیاسی ـ فرهنگی تاریخ اجتماعی ایران، شکلگیری مدارس نوین در دورۀ قاجار است، روندی سیال که در دورۀ ناصری آغاز شد و با ابداع الفبای صوتی، در دورۀ رویارویی سنت و مدرنیته، با گذر از موانع بسیار از غرب ایران به دیگر مناطق کشور گسترش یافت. این تحول بزرگ در ساختار آموزشی کشور با تأسیس مدرسۀ سعادت در بندر بوشهر به سایر بنادر جنوبی از جمله بندر لنگه نیز راه یافت. این بندر به دلیل همجواری با خلیجفارس و با توجه به اینکه دروازه و معبر تمدنی جنوب ایران بود، توجه تجار و دیپلماتهای خارجی را به خود جلب کرد. ساخت مدارس از همان ابتدا و مقارن با مشروطه با واکنش مخالفین مواجه گردید، اما با عبور از موانع و کسب تأییدیۀ وزارت معارف در دورۀ پهلوی نیز تداوم یافت. این پژوهش به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانهای و اسنادی و منابع اصلی مانند اسناد و روزنامههای وقت در پی آن است که روند راهیابی تعلیمات آموزشی نوین به مکاتب و مدارس بندر لنگه را بررسی نماید. یافتههای پژوهش نشان میدهد شرایط اجتماعی و عملکرد افراد و نهادهای مختلف و نیز حمایت نیروهای خارجی در شکلگیری و حیات مدارس نوین نقش اساسی داشت. مضاف بر آنکه حمایت نیروهای خارجی با حضور مکرر در مدارس، به بهانۀ کمک مالی و حمایت از تحصیل، به یکی از راههای بسط نفوذ آنان بدل شد.
one of the most important cultural developments in the social history of iran is formation of new teaching and schools in qajar era . a process of fluid which has been developed from the naseri era by the invention of mirza hassan رشدیه from west of iran by passing many obstacles during the confrontation of tradition and modernity to other regions of the country . a great development in the educational structure of the country , which established a school of happiness at bushehr port , was also found in other southern ports in bandar - e - lengeh . schools that had special importance in قرار and همجواری gateway with persian gulf attracted the attention of foreign merchants and diplomats . the formation of these schools has been faced with two spectrum of opponents and proponents at the beginning and in the constitutional era . but passing through the barriers with obtaining the approval of the ministry of education continued in the pahlavi era .. the findings of the research show that the social conditions and performance of different people and institutions and support of external forces in the formation and life of new schools have played an important role in addition to supporting the foreign forces with repeated attendance in schools to provide financial assistance and support for facilitating education .