چکیده:
مسئلۀ اصلی این پژوهش چگونگی ادراک فضاهای معماری است. برای نیل به این مقصود، به شیوهای میانرشتهای، از ادبیات داستانی استفاده شده است. به بیان دقیقتر این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که ادراک خانه در ادبیات داستانی چه نکاتی را دربارۀ شخصیتهای داستانی آشکار میکند. برای رسیدن به پاسخ این پرسش از نظریۀ پدیدارشناسی ادراک موریس مرلوپونتی و پدیدارشناسی معماری یوهانی پالاسما استفاده شده است. در این مقاله رمان چراغها را من خاموش میکنم اثر زویا پیرزاد پیکرۀ این پژوهش را شکل میدهد و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. پس از بررسی این رمان برمبنای پدیدارشناسی ادراک مشخص شد هویت کلاریس- شخصیت اصلی داستان- به دنبال ارتباط روزانه و مداوم با خانه و امور مرتبط با آن، در خانه ادغام شده است و هویتی جدید، همبستۀ خانه پیدا کرده است و این انحلال باعث شده که هم دیگران و هم خودش، کلاریس را فراموش کنند. عادی انگاری موضوع دیگری است که گریبانگیر کلاریس شده است. او در پی اتفاقاتی که در داستان برایش رخ میدهد به آگاهی میرسد و برای رسیدن به خود حقیقیاش بهتدریج گامهایی برمیدارد. در انتهای داستان کلاریس از آستانه عبور میکند، متحول میشود و هویت مستقلی مییابد.
This article examines the perception of architectural spaces in literary fiction. Employing an interdisciplinary approach, it draws on theories and concepts from fiction and architecture. The aim of this research is to address the question of how the perception of home in fiction reveals certain aspects of fictional characters. To answer this question, the Phenomenology of Perception by Maurice Merleau-Ponty and architectural phenomenology by Juhani Pallasmaa are utilized. The novel "I'll Turn Off the Lights" by Zoya Pirzad serves as the body of research. Through the lens of Phenomenology of Perception, it becomes evident that the identity of the main character, Clarice, is intertwined with her daily and continuous interaction with the home and its related matters. She finds a new identity as an integral part of the home, leading to a dissolution where both others and herself forget Clarice. However, she becomes aware of events in the story and gradually takes steps toward discovering herself. At the end of the narrative, Clarice transcends the threshold, undergoes transformation, and attains an independent identity.