چکیده:
چکیده:هدف: در سازمان هایی خدمات محور همانند بانک، یادگیری ، مدیریت دانش و نوآوری دیجیتال موجب بهبود استفاده موثر از زمان، منابع و ظرفیتهای موجود سازمان می شود. نیاز به توسعه دانش جدید بر اساس فناوری اطلاعات، یکی از چالشهایی است که مدیران امروزه با آن روبرو هستند. در پارادایم جدید که فضایی رقابتی و دانش محور است سازمانها اگر بخواهند در صحنه رقابت باقی بمانند باید به نوآوری به عنوان یک استراتژی ضروری نگاه کنند. از طریق نوآوری دیجیتال فرصتهای دسترسی به بازارهای جدید، مزیتهای رقابت در سطح ملی، بین المللی، ایجاد خواهد شد. یکی از چالشهایی که امروزه سازمانها با آن روبرو هستند، از تغییر در محیط نشات گرفته که نیاز به توسعه دانش جدید بر اساس فناوری اطلاعات دارد. لذا این پژوهش با هدف تعیین تأثیر مدیریت دانش از طریق یادگیری سازمانی بر نوآوری دیجیتال در بانک رفاه انجام شد.روش : این پژوهش از نوع کمی؛ مقطعی در سال 1401 انجام شد. جامعه پژوهش شامل 9063 نفر از مدیران و کارکنان بانک رفاه سراسر کشور بود. روش نمونه گیری یه صورت تصادفی ساده انجام شد (حجم نمونه 368 نفر) . پرسشنامه الکترونیک تدوین شده با استفاده پرسشنامه مدیریت دانش لاوسن، فرم کوتاه پرسشنامه یادگیری سازمانی سنگه، پرسشنامه نوآوری دیجیتال کین و هو، دانش دیجیتال از ادبیات پژوهش، که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت برای جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار Smart PLS2 صورت گرفت و با استفاده از تکنیک حداقل مجذورات جزیی، مدل مفهومی پژوهش آزمون گردید. برای اعتبارسنجی و برازش الگوی پژوهش از روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شد. یافته ها: اثر میانجی یادگیری سازمانی در رابطه با ابعاد مدیریت دانش با نوآوری دیجیتال تأیید شد. متغیرهای مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی تأثیر و یادگیری سازمانی بر نوآوری دیجیتال تأثیر دارد. بنابراین یادگیری سازمانی میتواند در رابطه بین متغیرهای مدیریت دانش و نوآوری دیجیتال نقش میانجی ایفا کند.نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش اکتساب دانش، خلق دانش، تسهیم دانش، نگهداری دانش، دانش دیجیتال، از طریق یادگیری سازمانی بر نوآوری دیجیتال تاثیر دارد. نتایج پژوهش نمایانگر این است که یادگیری سازمانی، واسط مهمی میان مدیریت دانش و نوآوری دیجیتال میباشد. در پژوهش های پیشین به یادگیری سازمانی در تاثیر نقش مدیریت دانش در نوآوری دیجیتال توجه نشده است به همین دلیل تلاش پژوهش حاضر پرداختن به این شکاف است. همانطور که نتایج پژوهش کیفی که دی وایو و همکاران در سال 2021 در مورد محتوی مقالات مربوط به مدیریت دانش، نوآوری دیجیتال انجام دادند، نیز نشان دهنده این است؛ پژوهشی که نتایج آن نمایانگر سنجش تأثیر مدیریت دانش و نوآوری دیجیتال باشد، صورت نگرفته و چارچوب حکمرانی که تأثیر تحول دیجیتال و مدیریت دانش بر یکدیگر را سنجیده باشد، انجام نگرفته است. مدیریت دانش، درست همانند یک سیستم، به عنوان یک ورودی مهم، یادگیری سازمانی به عنوان فرایندی کلیدی، در نتیجه نوآوری دیجیتال به عنوان یک خروجی حیاتی برای سازمانهای امروزی محسوب میشود. بانکها میتوانند با استفاده از سیستم مدیریت دانش و یادگیری سازمانی باعث بهبود در نوآوریهای دیجیتال شوند. لازم است مدیر با مفهوم مدیریت دانش آشنایی داشته و از برنامه مدیریت دانش در قالب تخصیص منابع و تجدید نظر در اولویتهای بانک رفاه پشتیبانی نماید. ابزارهای نوآوری دیجیتال مطابق با فرایندهای مورد انتظار مدیریت دانش و با استفاده از یادگیری سازمانی باید همسو گردد و برنامه ریزی دقیق در این مورد صورت گیرد. پیشنهاد میشود کارگروه دانش آفرینی برای به حداقل رساندن نقش تعصبات فردی ایجاد گردد. به نقش پراهمیت منابع انسانی در پیشبرد مدیریت دانش بیش از پیش توجه و تصمیماتی گرفته شودکه منجر به تولید، ذخیره و انتشار دانش در سازمان شود . متغیرهای میانجی دیگر، مانند نوع صنعت نوع مدیریت، نوع فرهنگ و و سایر متغیرهای تأثیر گذار بر نوآوری دیجیتال، میتواند در پژوهشهای آتی در نظر گرفته شود.
Purpose: In service-oriented organizations such as banks, learning, knowledge management, and digital innovation enhance the efficient utilization of the organization's available time, resources, and capabilities. The need to generate new knowledge using information technology is one of the challenges that managers face today. In the new paradigm, characterized by a competitive and knowledge-oriented environment, organizations should view innovation as an essential strategy to maintain competitiveness. Through digital innovation, new opportunities to access markets and gain competitive advantages at the national and international levels will be created. One of the challenges that organizations face today is the need to develop new knowledge based on information technology due to changes in the environment. Therefore, this research aims to determine the impact of knowledge management through organizational learning on digital innovation in Refah Bank.Method: This research is quantitative. A cross-sectional and hierarchical fuzzy logic approach was conducted with a sample size of 2022. The research population consisted of 9063 managers and employees from Refah Bank across the country. A simple random sampling method was used, with a sample size of 368 people. An electronic questionnaire, which incorporates the Lawson Knowledge Management Questionnaire, the short form of the Sange Organizational Learning Questionnaire, and the Kane and Ho Digital Innovation Questionnaire, draws on digital knowledge from research literature. Its validity and reliability have been confirmed, and it is utilized for data collection. Data analysis is conducted using Smart PLS 2 software, and the research's conceptual model is tested using the partial least squares technique. Partial Least Squares (PLS) method is utilized to validate and fit the research model.Findings: The study confirms the mediating effect of organizational learning on the relationship between the dimensions of knowledge management and digital innovation. Knowledge management variables have an impact on organizational learning. Organizational learning has a significant impact on digital innovation.Conclusion: According to the research findings, the acquisition, creation, sharing, and maintenance of knowledge, as well as digital knowledge, have an impact on digital innovation through organizational learning. The research results indicate that organizational learning plays a crucial role in connecting knowledge management and digital innovation. In previous research, little attention has been given to organizational learning in the context of knowledge management's impact on digital innovation. Therefore, the current research aims to address this gap. The qualitative research conducted by Di Vaio et al. in 2021 on the content of articles related to knowledge management and digital innovation indicates that there has been no research on the impact of knowledge management and digital innovation. Furthermore, there has been no governance framework to measure the impact of digital transformation and knowledge management on each other. Knowledge management, like a system, is considered an important input, with organizational learning as a key process, and digital innovation as a vital output for today's organizations. Banks can enhance their organization's digital innovations by implementing knowledge management and organizational learning systems. It is essential for the management to understand the concept of knowledge management and to support the knowledge management program through resource allocation and revising the priorities of Refah Bank. Digital innovation tools should align with the expected processes of knowledge management and organizational learning. Careful planning is essential in this case. It is suggested to establish a knowledge creation working group to reduce the influence of individual biases. It is important to prioritize the role of human resources in advancing knowledge management and to make decisions that facilitate the production, storage, and dissemination of knowledge within the organization. Banks can share knowledge by updating electronic archives of documents and through the organizational portal, software groups, proposal management systems, and thus improve employee efficiency and document knowledge. This also allows for the utilization of valuable hidden employee knowledge in future work. As a result, they achieve organizational innovation, which is considered a crucial outcome for organizations today. Other mediating variables, such as industry type, management style, organizational culture, and other factors influencing digital innovation, should be considered in future research.