خلاصه ماشینی:
1. انتظار موعود در ادیان آسمانی اعتقاد به وجود مصلح جهانى، هرچند يك عقيده اصيل اسلامى است و ريشه قرآنى دارد و احاديث متواترى درباره آن وارد شدهاند، در عين حال ادیان آسمانی ديگر نيز مطابق با آنچه که در كتابهاى آنان آمده است به آن معتقدند.
مصلح جهانى در زبور روشنترين آيهاى كه به گواه قرآن کریم از مصلح جهانی در سایر کتب آسمانی آمده اين است: «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصّالِحُونَ(2)؛ ما در زبور داوود نوشتيم كه حكومت زمين به دست افراد صالح خواهد افتاد.
مهدی موعود در اسلام نام مبارک حضرت حجت «عج» صراحتاً در قرآن نیامده،(4) اما معرفی ایشان با بیان صفات صورت پذیرفته است.
وجود رهبر، مایه بقای مکتب مهمترین اثر بارز امام به گواه قرآن که میفرماید: «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا»(12) هدایت و رهبری مردم و اداره جامعه است(13) و حال آنکه با غیبت امام، این هدایت چگونه محقق میشود؟ پاسخ به این پرسش با استمداد از محاسبات عقلی و تجربیات اجتماعی و نیز بیان فائده وجود حجتهای مخفی الهی در جامعه به سهولت میسر است.
(20) اینها تنها شواهدی بر وجود اثربخش حجت الهی در زمان غیبت و پنهان و ناشناس بودن وی از چشم مردم است و گواه اینکه امام غائب، وظایف خطیر الهی را حتی در دوران مخفی بودن نیز به سامان میرساند.
اعتقاد به وجود مصلح جهانى، هرچند يك عقيده اصيل اسلامى است و ريشه قرآنى دارد و احاديث متواترى درباره آن وارد شدهاند، در عين حال ادیان آسمانی ديگر نيز مطابق با آنچه که در كتابهاى آنان آمده است به آن معتقدند.