چکیده:
در برخی از روایاتی که از ائمه ـ علیهم السلام ـ روایت شده، به پارهای از فرقههای اسلامی صفاتی منتسب شده است. شیخ طوسی در تهذیب الأحکام و کشی در رجال روایتی را از امام جعفر صادق ـ علیه السلام ـ روایت کردهاند که در آن روایت زیدیها با ناصبیها یکسان انگاشته شدهاند. آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد متن و سند این روایت است و بعد از آن بررسیهای تاریخی دربارهٔ زیدیها انجام میگیرد. اهمیت این پژوهش در آن است که میتواند ما را با یکی از احادیثی که تا به حال دربارهٔ آن تأمل چندانی نشده آشنا کند و به نزاعهای میان فرقهها اشارهای داشته باشد. روش این پژوهش تاریخی و هرمنوتیکی است. نتیجه اجمالی که مقاله به آن دست یافته این است که این روایت یا از جعل جاعلان بوده که در دعواهای فرقهای به جعل این روایت مبادرت کردهاند و یا معنای جدیدی از ناصبی بودن را میخواهد بیان کند. شاید بتوان که با توجه به دادههای تاریخی وضع و جعل این حدیث اولی است.
In some of the narrations narrated by Imams (peace be upon them), attributes have been attributed to some of the Islamic sects. Sheikh Tusi has narrated a narration from Imam Jafar Sadiq (peace be upon him) in Taheeb Al-Ahkam and Kashi Dar-Rijal, in which the Zaidis are considered to be the same as the Nasibis. What is examined in this article is the text and the document of this narration, and after that, historical studies about the Zaidis are done. The importance of this research lies in the fact that it can introduce us to one of the hadiths that have not been much thought about and point to the conflicts between sects. The method of this research is historical and hermeneutic. The brief conclusion reached by the article is that this narration is either forged by forgers who attempted to falsify this narration in sectarian disputes, or it wants to express a new meaning of being Nasbi. It may be possible to falsify this hadith according to the historical data