چکیده:
مالزی کشوری است که رشد اقتصادی قابل ملاحظهای در طول سالهای گذشته داشته و اهداف بلند-پروازانهای نیز در سردارد.مالزی با توجه به درآمد سرانهاش به سطح بسیاری خوبی از توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات دست یافته است.تا آخر سال 0002 رتبه مالزی از نظر نفوذ اینترنت 03 بود که بالاتر از بسیاری از ملل توسعه یافته میباشد.دولت مالزی در بسیاری از مواقع رویکردی فعال و پیشرو به مساله ارتباطات و اطلاعات داشته است و در این راه چندین موسسه و برنامه را برای تسهیل کاربرد ICT در کشور ایجاد و اجرا نموده است.تجارت الکترونیکی در مالزی از رشد بالایی برخوردار است.طبق گزارشها در سال 0002 درآمد تجارت الکترونیکی در مالزی بالغ بر 524 میلیون دلار بود که نسبت به سال ماقبل(9991)رشدی 0069 درصدی را نشان میداد.پیشبینی میگردد که تجارت الکترونیکی در مالزی در سال 4002 به مبلغ 3 میلیارد دلار برسد که رشد سالانه متوسطی در حدود 06%را نشان میدهد.در مالزی توجه به تجارت الکترونیکی در حال افزایش بوده و ابتکارات زیادی در زمینه آن در این کشور صورت میگیرد.نیروی ضربت1دولت.تصویب قوانین دیجیتالی،سیستمهای پرداخت الکترونیکی و غیره...از جملهاین اقدامات و ابتکارات میباشد.برای توسعه هرچه بیشتر تجارت الکترونیکی،دولت مالزی کمیتهای تحت عنوان کمیته ملی تجارت الکترونیکی برای هماهنگی سیاستها و برنامههای تجارت الکترونیکی تشکیل داده است.
خلاصه ماشینی:
"اقتصاد دانش محور،برنامههای توسعه مالزیو میزان توجه به پدیده ICT و تجارت الکترونیکی در آنها، نحوه فراهمسازی زیرساخت تکنولوژیکی توسعه تجارت الکترونیکی،برنامه ملی فناوری اطلاعات در مالزی،ساخت شاهراه چند رسانهای،مساله شکاف دیجیتالی در مالزی،تربیت نیروی انسانی ماهر و دارای دانش لازم در جهت توسعه تجارت الکترونیکی،و قوانین ومقررات جدیدی که بستر قانونی و حقوقی را در این راه فراهم میسازد،مهمترین موضوعات میباشد.
در ذیل میتوانخطی مشیها،راهبردها،برنامههای دولت برای توسعه فناوری اطلاعات در مالزی را در طول برنامه هفتم و همچنین بازنگری این برنامه در سال 9991 را ملاحظه نمود[8 و 2] *خط مشی3:گسترش زیر ساختارهای فناوری اطلاعات که منجر به حفظ موقعیت رقابتی مالزی در اقتصاد دیجیتالی و نیز موجب سرمایهگذاری و ایجاد فرصتهای اقتصادی جدید میگردد.
[9] به طور خلاصه اهداف مالزی جهت توسعه ICT در برنامه هشتم شامل موارد زیر است: *قرار دادن مالزی بعنوان یک هاب(مرکز)اصلی ICT و چند رسانهای *ارتقاء و گسترش زیر ساخت ارتباطی برای افزایش دسترسی در سرتاسر کشور بعنوان وسیلهای برای کاهش شکاف دیجیتالی *بهبود توسعه نیروی انسانی متخصص در زمینه ICT برای افزایش عرضه نیروی انسانی با دانش و ماهر *افزایش و ارتقاء تجارت الکترونیکی و استفاده آن برای توانمند کردن مالزی جهت رقابت اثربخش در بازار جهانی *پرورش قابلیتهای داخلی در زمینه توسعه محصولات محتوایی *تسریع در برنامههای کاربردی نمادین9 MSC10 جهت توسعه بیشتر شاهراه چند رسانهای پرورش تعدادی از SMEs11 مهم که در زمینه ICT فعالند *ارتقاء فعالیت RD در زمینه عوامل توسعه نرمافزاری ICT و عصر اطلاعات که روی انسانها،سازمانها و جوامع تاثیر میگذارند4."