چکیده:
در این مقاله سعی بر آن است تا با بیان اهمیت هوشمندی کسبوکار برای سازمانها،تأثیر آن بر وضعیت رقابتی سازمان و چگونگی ساختاردهی آن در عصر اطلاعات مورد بررسی قرار گیرد.در این راستا با نگرشی به آینده و ارائه برآوردهایی در این زمینه،اهمیت موضوع و جایگاه آن در کسبوکار روشن شده،سپس سطوح هوشمندی کسبوکار و ارتباط آنها با نرخ بازگشت سرمایه بیان شده و در ادامه مهارتهای مرتبط و مورد نیاز جهت هوشمندی کسبوکار مطرح گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"برای آگاهی از اهمیت فزاینده مهارتهای هوشمندی کسب وکار و افزایش نیاز سازمانها به این دسته از مهارتها،مروری بر تعدادی از پیشبینیهای انجام شده توسط مؤسسه تحقیقاتی فاستر در سال 3002 خالی از لطف نیست: در سال 7002،نیاز سازمانهای بزرگ به افراد متخصص در زمینه هوشمندی کسبوکار سه برابر نیاز آنها در سال 1002 خواهد بود.
2. انجام سازماندهی در راستای بهرهگیری از هوشمندی کسبوکار اگر سازمان بتواند برای استفاده از هوشمندی کسبوکار، خود را آماده کرده و سازماندهی متناسب با آن را انجام دهد، میتوان انتظار داشت که بکارگیری این ابزار باعث افزایش نرخ بازگشت سرمایه شود.
حصول اطمینان عدم اختراع مجدد چرخ(از طریق بازبینی مجدد فعالیتهای مرتبط با هوشمندی کسبوکار در جهت جلوگیری از دوبارهکاری) بیشتر سازمانها ممکن است افراد متخصص زیادی را استخدام کنند اما در صورتی که مهارت این افراد به درستی تشخیص داده نشود و یا به صورت صحیح استفاده نشود،این عمل تلاشی بیحاصل خواهد بود.
مهارتهای لازم برای افراد که در مرکز ارتقاء هوشمندی کسبوکار قرار میگیرند عبارتند از: @مهارتهای کسبوکار *تحلیلگر مالی،تحلیلگر کسبوکار،تحلیلگر بازار *مرکز ارتقاءهوشمندی کسبوکار به عنوان یک راهکار @مهارتهای فناوری اطلاعات *تحلیلگر اطلاعات/مدیر اطلاعات *مرکز ارتقاء هوشمندی کسبوکار به عنوان سنگ بنای سازمان @مهارتهای تحلیلی *تحلیل اقتصادی-تحلیل آماری و غیره مهارتهای لازم جهت ارتقاء هوشمندی کسبوکار به صورت ترکیبی در شکل زیر نشان داده شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای ترسیم پروفایل مناسب برای چنین افرادی،بهترین راه این است که اشخاص مورد نیاز،علاقمند به گسترش مجموعه مهارتهایشان باشند."