چکیده:
طراحی و ایجاد پورتالهای سازمانی مستلزم طی نمودن مراحلی است که بر اساس مبانی علمی و تحقیقی پایهریزی شدهاند.انجام هریک از این مراحل با استفاده ابزارهایی مورد ارزیابی قرار میگیرد تا نواقص و عیوب احتمالی در حین کار مشخص و معین شوند.بدیهی است که با استفاده از یک روش استاندارد و پذیرفته شده در عرصه تولید محصولات نرمافزاری یعنی روش توسعه کاربردی میتوان از نواقص و عیوب احتمالی کاست و به هدف نهایی یعنی راهاندازی پورتال دست یافت.آنچه در این مقاله آمده است مروری بر مراحل طراحی و ایجاد پورتالهای سازمانی به ویژه پورتالهایی است که در محیطهای آموزش عالی به کارگیری میشوند.
خلاصه ماشینی:
"پاسخگویان این دیدگاه را رد کردند که پورتال فقط یک صفحه اینترنتی است که در آن پیوندهایی21به دیگر وب سایتها قرار داده شده است و اینکه یک پورتال در سطح عالی نمیتواند آگهیهای تبلیغاتی را آنگونه که اغلب پورتالهای تجاری دریافت میکنند،بپذیرد.
اوایل دهه 0991 بود که شبکه به کالجها و دانشگاهها معرفی شد و یکی از کاربردهای اولیه آن ایجاد صفحات وب به عنوان دروازههایی برای ورود به برخی از وبسایتهای دانشگاهی بود که به صورت پراکنده و متفرق طراحی و راه اندازی شده بودند.
این صفحات عمدتا طوری طراحی شده بودند که اطلاعات کلی را برای مراجعان خارج از دانشگاه و داوطلبان تحصیل در آنها فراهم کنند و پیوندهای موجود در آنها شاید فقط به صفحات ثانوی کاتالوگ مانندی محدود میشد.
وبسایتهای دانشگاهی فقط به ارائه اطلاعات حجیم میپرداختند و صفحات اصلی آنها پیوندهای بسیار زیادی را در خود داشتند.
علیرغم آنکه برخی از طراحان وبسایت میکوشیدند صفحات اصلی دانشگاهی را مجددا بر مبنای نقش و صفحات واسط کاربری دارای فهرست طراحی کنند،دانشگاههای کمی شروع به کشف یک مفهوم کاملا جدید کردند که میتوانست تحت عنوان پورتال اینترنتی شناخته شود.
در عرض چند هفته یک برنامهنویس میتواند برنامههایی را بنویسد که یک کاربر را شناسایی کند و او را به صفحه بهینهسازی شده مربوط به خودش مرتبط سازد،همچنین اطلاعات فردی او را نمایش دهد مانند فهرست دورههایی که کاربر در آنها ثبتنام کرده است،تعداد نامههای الکترونیک موجود در صندوق پستی، میزان شهریهای که میبایست پرداخت کند و یا مبلغ بورسیهای که دریافت کرده است و دیگر اخبار و اطلاعات مورد علاقه کاربر."