چکیده:
ترکیب تجارت و الکترونیک از سال 1970 آغاز شد.در آن زمان شرکتهای بزرگی دست به تشکیل شبکههای رایانهای زدند تا اطلاعات تجاری را بین خود و تولیدکنندگان مبادله کنند،با توجه به اهمیت موضوع این مقاله ابتدا به روند گسترش تجارت الکترونیک درجهان میپردازد،در ادامه با توجه به اهمیت فهم مبانی تجارت الکترونیک مبانی کلی آن آورده شده است.در ادامه کار،ضرورت ایجاد تجارت الکترونیک در ایران با مقایسه نحوه پیادهسازی تجارت الکترونیک در دیگر نقاط جهان و ارزیابی ارزش مبادلات در سالهای گذشته و در نهایت طرحی به صورت کلی (بدون ذکر جزئیات)آورده شده است.
خلاصه ماشینی:
"1. روند گسترش تجارت الکترونیک در جهان آمار منتشر شده در روزنامهها،مجلات و وبسایتهای معتبر نشان میدهد که حرکت به سوی بازرگانی خط (online) برای شرکتهای سراسر جهان در سال 3002 حدود 1/6 درصد کل فروش کالا به ارزش 3/5 تریلیون دلار بوده است.
4. استانداردها در تجارت الکترونیک در اوایل فوریه سال 6991 دو شرکت مستر کارت و ویزا با یکدیگر اعلام کردند که با همکاری شرکتهای Verisign,Terisa RSA,GTE,SAIC,Netscape,IBM,System و Microsoft استاندارد واحدی برای پرداخت و انتقال اطلاعات مطمئن الکترونیکی تحت شبکههای باز ابداع نمودهاند و آن را SET نامیدند.
بنابراین،با فرض ثابت ماندن این نسبت(علیرغم آزادسازی نسبی تجاری و جهش موردنظر در صادرات غیر نفتی کشور)،میزان صرفهجویی حاصل از الکترونیکی کردن مبادلات خارجی کشور معادل 03 درصد ارقام مذکور برای کل اقتصاد کشور خواهد بود(جدول 1) (به تصویر صفحه مراجعه شود) طبق پیشبینیهای به عمل آمده،راهاندازی تجارت الکترونیکی در کشور در طول سالهای برنامه سوم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی ج.
الگوی کلی پیشنهادی این مقاله برای پیاده کردن تجارت الکترونیک در ایران به صورت زیر میباشد (به تصویر صفحه مراجعه شود) بعد از تعیین چشمانداز،بر اساس آن اهداف استراتژیک برای پاسخگویی به توقعات ذینفعان کلیدی41اهداف را به چندین طرح مقدماتی تفکیک میکنیم به طوری که این اهداف مقدماتی با اهداف تفضیلیتر پشتیبانی میشوند تا این لحظه اهدافمان مشخص شد حال در دومین مرحله از کار نوبت به برنامهریزی میرسد.
فهرست کارهای قابل انجام بوسیله افراد درگیر این یک الگوی کلی برای برنامهریزی در جهت ایجاد تجارت الکترونیک در کشورمان هست که از ذکر جزئیات مربوط به آن خودداری میشود."