چکیده:
در شماله 28 نشریه تندیش خبری با عنوان«صادق تبریزی آثارش را پس گرفت»به چاپ رسانده بودیم که اطلاعات آن به تمامی از سوی مسئو لان نگارخانه خیال در اختیار خبرنگار ما قرار گرفته بود.در اعتراض به فرازهایی از این خبر آقای صادق تبریزی جوابیهای را تنظیم و برای ما ارسال کردهاند که در اینجا از نظر میگذرانیم از طرفی این واکنش بهانهای را به دست داد در خصوص شکلگیری و بانیان جریان نقاشیخط.مطلبی را تهیه و در اختیار مخاطبین محترم قرار دهیم.
خلاصه ماشینی:
"گفتنی است تبریزی با ارائه اینگونه آثار خود در سال 0431(2691)در نمایشگاه بین المللی سرامیک معاصر پراک نیز به عنوان نماینده ایران شرکت کرده بود که گواهی شرکت وی هماکنون موجود است» لذا اظهارات مجله تندیس که:«صادق تبریزی اعلام نموده بود که در اینجا میبایست از من تقدیر میشد»خلاف واقع بوده و معلوم نیست این مطلب چرا به این گزارش اضافه شده است.
و اما در مورد کارشناس آن مجله که اظهار نموده پیشینه نقاشی خط در ایران نه به دوران معاصر که به دوران قاجار بازمیگردد،با مشاهده آثار اسماعیل خان جلایر و زرین قلم و از طومار و طغرینویسی گرفته تا نقوش انسانی و حیوانی که با خط نوشته ایجاد شدهاند و فراوان دیده و میبینیم،آثار احصائی هم دنباله همان ترکیببندیهای متوازن و متعادل و مکرر قدیمی است و هیچگاه تازهای در زمینه استفاده از خط برنداشته،لکن آن خطنگاری که در پانل سرامیک مورد اشاره به کار رفته که ماخذ و مبنای دلایل بنده بهشمار میرود و به همانجا ختم نشده و روی کوزهها و سفالینهها ادامه یافته است،کمپوزیسیونی از همنشینی حروف بهجودآمده که بیانگر هیچ معنی و مفهوم کلامی نیستند و تنها رابطهی شکلی و تصویری آنها در نظر گرفته شده لذا برای اولینبار در زمینه هنر نو،به جای استفاده از موتیف در ترکیببندی آثار هنری از حروف و کلمات استفاده شده که درهمریختن معیارها در قوانین و قواعد مرسوم خط بوده است."