خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) ایروینگ پن عکاس نامتعارف تبلیغات[بخش پایانی] جان سارکوفسکی ترجمه:مهدی نوشاد (به تصویر صفحه مراجعه شود) یکی از سردبیران مجله ووگ که به طور منظم با پن کار میکرد،قدرت تمرکز زیاد او را به هنگام کار اینچنین توصیف کرده است:«جلسات عسکبرداری پن برای تمام کسانی که در آن حضور داشتند،به منزله نبردی حقیقی و روانی بود.
با این همه،این قابلیتها بدون نبوغ پن به چیزی نمیارزید،نبوغی که (به تصویر صفحه مراجعه شود) ترکیببندیهایی را که به طرز فریبدهندهای ساده مینمودند را به تصاویری بدل میکرد که درخشش بصری خاص و قدرت نمادین زیادی در خود داشت و سرودهای جادویی تصنیف شده با نور و سایه بود.
در همان موقع که او رضایت خود از فرصتهایی که (به تصویر صفحه مراجعه شود) مجله به او میداد را برای عموم بیان میکرد،مجموعه شخصیایی از عکسهای برهنه را نیز برای خود تهیه کرد که به شدت تجربهگرایانه بودند و جایگاه اجتماعی نداشتند.
ممکن است کسی به این جمعبندی مخاطرهآمیز برسد که:هنرمندان فرانسوی به علت وابستگی به منطق و وضوح تصویری،عموما در جایی که سیب بر روی میز قرار رفته و فضایی که آن دو را احاطه کرده،یک زمینه بصری یکپارچه میسازند که موضوع و زمینه در هم ادغام شوند؛حال آنکه در طبیعت بیجان اسپانیایی،سیب بر روی صحنه(مانند یک بازیگر)به بازی میپردازد.
و بالاخره به عنوان حسن ختام میتوانیم بگوییم که:مردی به مدت نیم قرن در چنین صنعتی کار کرده است،اما دنیای طراحان مدی که پن در دوران جوانی معرفیشان کرد،دیر زمانی است که مردهاند و به سختی به خاطر میآیند مگر به واسطهی عکسهای هنرمندانهای که پن گرفت."