چکیده:
در این مقاله نویسنده درصدد تحلیل اقتصادی نظام اسلامی در عرصة اقتصاد به منظور
ارائه تصویری کلی از این نظام و تبیین روشهای کلی این نظریات است.
نویسنده پیش از مرور بر نظریات اقتصاد اسلامی چارچوب قانونی و اخلاقی نظام اقتصادی
اسلام را تبیین کرده و پس از آن به توضیح نظریة رفتار مصرفکننده، رفتار
تولیدکننده، بازار و توزیع و نقش اقتصادی دولت از دیدگاه اسلام میپردازد.
وی در خاتمه نتیجهگیری میکند که این نظریات قادرند رفتار اقتصادی افراد و جوامع
مسلمان و غیرمسلمان را تفسیر کنند.
Translated by Seyyed Hussein Mirmoezzi
In this paper the author tries to analyze Islamic system in economic respect to depict an outline of this system and explain the general methods of these theories.
Before reviewing the theories of Islamic economics، the author explains the legal and moral framework of the economic system of Islam، thereafter explains the theory of consumer’s behavior، producer’s behavior، market، distribution and the economic role of the government form Islamic perspective.
He finally concludes that these theories can interpret the economic behaviors of Moslem and no Moslem individuals and societies.
خلاصه ماشینی:
در این مقدمه به چهار اصل از اصول اخلاقی میپردازیم که نتایج آنها به همه ابعاد فعالیتهای اقتصادی فرد مسلمان گسترده شده است؛ هم در رفتار انسان بهصورت فردی که تصمیمهای اقتصادیاش را به تنهایی اتخاذ میکند و هم در رفتار افراد جامعه با یکدیگر.
مهمترین عوامل خارجی که شخص با آنها وارد بازار میشود، عبارتند از مقدار ____________________________ * راههای مجاز در نظام اقتصادی اسلام عبارتند از مضاربه، مشارکت، اجاره و خرید و فروش؛ با وجود این، نظریه رفتار مصرفکننده اسلامی بهسبب قدرتش در تعمیم، استعداد شمولیت راه های حرام و غیرمجاز مثل ربا را نیز دارد.
چه کسی چاه رومه را میخرد و آن را برای مسلمانان وقف میکند تا مثل آن چاه در بهشت از آن او باشد؟ یکی از صحابه در اجابت دعوت پیامبر آن چاه را میخرد و وقف مسلمانان میکند؛ بنابراین، در نظام اسلامی، دید مردم درباره منافع بر این اساس مبتنی است که تصرف اقتصادی آنها نتایجی در دنیا و در آخرت دارد و در مقایسه هزینه هر تصرف با منافع آن، همه آن نتایج به هر دو قسمش داخل میشود؛ از اینرو میبینیم که مسلمان همواره بر محاسبه حسنات تکیه میکند؛ بنابراین، هر تصمیمی که بگیرد، حسناتش (یا سیئاتش) از آن او است.
به دلیل آنکه در بازار مقادیر کالاهای فروخته شده تعیین میشود، بازار به تولیدکنندگان علامت میدهد تا در آنچه تولید میکنند، تجدیدنظر کنند و این نیز به معنای تجدیدنظر در تخصیص عوامل تولید یا منابع اقتصادی در دسترس به کاربردهای متعدد آنها است؛ در نتیجه، تولید یک کالا کاهش و تولید کالای دیگر افزایش مییابد یا کالای جدیدی وارد بازار، و بخشی از منابع برای آن تخصیص داده میشود.