خلاصه ماشینی:
"بدیهی است که در طبقهبندی هزینهها و برآورد بودجه هریک میبایست هزینه هایی را که مستقیما بر قیمت تمام شده کالای آماده صدور اثر میگذارند از هزینه های جانبی و جاری اداری-تشکیلاتی و توزیع و فروش موسسات صادراتی تفکیک کرد.
اما در موسسات صادراتی به لحاظ اهمیت این بخش و نقش تعیینکننده آن در موفقیت موسسه و نیز با توجه به اینکه مبنا و ساختار اصلی واحدهای صادراتی بر پایه تحقیقات و شناخت از بازارهای هدف و روشهای صحیح بازاریابی در آن استوار است،لذا تحقیقات و بازاریابی بعنوان یک بخش مستقل و اصلی در موسسات صادراتی مطرح و هزینههای آن نیز مستقل از سایر بخشها میباشد بنابر این بودجهای نیز که برای این بخش از هزینهها اختصاص مییابد باید بدقت و به فراخور اهمیت آن تعیین و پیشبینی گردد.
با توجه به روند بسیار پیچیده و مشکلی که موسسات صادراتی برای فروش کالا در کشورهای دیگر با آن روبرو هستند در واقع میتوان بازاریابی را کلید و محور اصلی صادرات دانست و از آنجائی که وجود یک تیم ورزیده و متخصص بازاریابی در هر موسسه صادراتی موفق اجتناب ناپذیر است لذا هزینههائی که بطور مشخص در این بخش ایجاد میگردند اجتناب ناپذیر بوده و منابع تامین آنها میبایستی فراهم گردد.
دفاتر فروش نیز معمولا یا بصورت اعطای نمایندگی به سایر موسسات برای فعالیت در خارج از کشور و یا بصورت شعبهای از موسسه صادراتی در خارج تاسیس میگردد که در هر مورد دارای هزینههای مربوط به خود است و مقادیر این هزینهها در هر مورد باید جداگانه و با توجه به شرایط اقتصادی کشور موردنظر برآورد گردد."