خلاصه ماشینی:
"محمدجواد بشارتی اشاره:گفتوگو با سعید فرجپوری، نوازنده کمانچه و نواسازسعید فرجپوری نوازندگی را با ساز ویولن آغاز کرد اما رفته رفته به موطن خود برگشت و کمانچه در دست گرفت.
استفاده از ویولن نیز که از نظر شکل ظاهری و صدا و قدرت اجرا تأثیرگذار بود، بتدریج بیشتر شد و متأسفانه در نوازندگی ایرانی، جای کمانچه را گرفت.
اما در موسیقی ایران، حتی در صورت نوشتن اثر، ظرایف و حالتها، حین اجرا به وجود میآید.
این نوازنده، حتی موقعی که اثری از دیگری را اجرا میکند، چنان با آن قطعه، ارتباط برقرار میکند که گوئی اثری از خود را مینوازد.
متأسفانه ضبط این کار چهار سال به طول انجامید و چنان که باید مورد توجه قرار نگرفت.
علاقه به موسیقی کردی و تلاش برای بهکارگیری موسیقی محلی در فضای موسیقی شهری، این آثار را پدید آورد.
عزیز شاهرخ، آواز این آثار را خواند و در اجرا از سازهای محلی کردی نظیر نرمهنای، دیوان و دهل نیز استفاده شد."