خلاصه ماشینی:
"مسئولان بسیاری از مدارس، سرایدار یا یکی از همکاران مدرسه را اعزام میکردند و او که هیچ شناختی از کتابها نداشت، فقط بدین منظور میرفت که بسته کتاب را با خود ببرد!هر بخش نمایشگاه که به یک مقطع تحصیلی جداگانه اختصاص داشت، معرفینامه مربوط به خود را میپذیرفت و بدینگونه بسیاری از مدارس دونوبته باید برای نوبت دیگر خود معرفینامه جدیدی ارائه میکردند.
حسن دیگر طرح، آن است که نماینده مدرسه اجازه داشت خود، کتابها را انتخاب کند، وقتی این طرح را با طرح 25 هزار نمایشگاه آموزش و پرورش مقایسه کنیم (با توجه به آنکه در آن طرح،بستههای کتاب دربسته و به صورت درهم فروخته میشوند)، اینکه نماینده مدرسه از بدیهیترین حق، یعنی انتخاب کتاب برخوردار باشد، حسن بزرگی پنداشته میشود.
گله ناشران از مسئولان طرح، مشابه گله آنها از بر پا دارندگان نمایشگاههای آموزش و پرورش است: اینکه در انتخاب کتابها، رابطه با ناشران و نیز گرایشهائی خاص، سبب شده طرح، بیش از آنکه فرهنگی باشد، حال و هوائی سیاستزده به خود گیرد."