خلاصه ماشینی:
برنامهریزی آموزشی از سویی به مدیران و مسئوولان نظامهای آموزشی در اداره و اصلاح دستگاه تعلیم و تربیت مدد میرساند و از سویی دیگر،شیوهها و الگوهایی را در خصوص توسعهء آموزش و پرورش به منظور تأمین نیروی انسانی موردنیاز جامعه ارائه میدهد.
به این معنی که هروقت تجزیه و تحلیل،پیشبینی و نحوهء تأمین نیازهای نظام آموزش و پرورش مطرح است،اسلوب و روشهای برنامهریزی درونی به کار گرفته میشود؛اما آنجا که ایجاد پیوند بین آموزش و پرورش و نیازهای جامعه به نیروی انسانی مطمحنظر باشد، برنامهریزی بیرونی مورد استفاده قرار میگیرد.
در فصل اوّل کتاب راجع به برنامهریزی توسعه،شاخصهای توسعه و نیز نقش آموزش و پرورش در توسعهء جوامع بحث شده است.
در فصل ششم تحت عنوان"برنامهریزی آموزشی در سطح کلان"،سه رویکرد معروف برنامهریزی کلان،یعنی برنامهریزی نیروی انسانی،هزینهء فایده و تقاضای اجتماعی معرفی شده است و بالاخره در فصل هفتم الگوهای برنامهریزی آموزشی،یعنی الگوی برنامهریزی عقلایی و الگوی برنامهریزی تعاملی مورد بررسی قرار گرفته است.