چکیده:
در این مقاله، زن از سه بعد تاریخی، فقهی و عرفانی مورد مطالعه قرار میگیرد. در این سه عرصه اسلام به زن عزت و هویت بخشیده است.
با بررسی شخصیت زنان نامدار در قرآن کریم، روشن میشود که زن با حضور مؤمنانه و عارفانه میتواند منشأ اثر و تعالی جامعه باشد. در
دوران انقلاب اسلامی زنان با حفظ شئونات اخلاقی و طهارت نفس، در همه عرصهها، به ویژه دفاع مقدس، تأثیرگذار بودند. این دلیل
روشنی است بر آنکه زن با هویت عرفانی و حضور مؤمنانه، نه تنها خود را حفظ میکند، بلکه سلامت و کمال اخلاقی جامعه را نیز تضمین
مینماید.
خلاصه ماشینی:
آنگاه که رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمود: کارهای داخل منزل را فاطمه علیهاالسلام و کارهای بیرون منزل را علی علیهالسلام انجام دهد، حضرت زهرا علیهاالسلام با خوشحالی فرمود: «فلا یعلم ما داخلنی من السرور الا الله بأکفائی رسول الله من تحمل رقاب الرجال»؛ (1) جز خدا کسی نمیداند که از این تقسیم کار چقدر خوشحال شدم؛ زیرا رسول خدا مرا از انجام کارهایی که مربوط به مردان است، بازداشت.
بزرگ بانوی اسلام، حضرت زهرا علیهاالسلام ، ضمن اعتقاد به هویت مستقل زن در برابر مرد، در عین حال به رعایت حدود و حفظ حریم زن و مرد نیز تأکید میفرماید: «بهترین زنان کسانی هستند که مردان ایشان را نمیبینند و ایشان نیز مردان را نمیبینند (البته در بعضی از روایات قید و استثناء در وقت ضرورت به این مضمون اضافه شده است ).
» (1) بر این اساس، زن به اندازه مرد از احترام و استقلال بهرهمند است و کسی حق تعدی و تجاوز به حقوق طبیعی او را ندارد و این حق برای زن نه تنها در محیط خانواده، بلکه در اجتماع نیز محفوظ است، بهگونهای که آزادانه میتواند در همه عرصههای فرهنگی و سیاسی با حفظ شئونات اخلاقی و شرعی، حضوری فعال داشته باشد و در پیشبرد اهداف جامعه، مسئولیتهای سنگینی را، که نوعا به او مربوط میشوند، شجاعانه به دوش بکشد و هرگز زندگی زناشویی نمیتواند آزادی اجتماعی و حق رأی و اظهار عقیده در مسائل سیاسی و فرهنگی را از او سلب کند، مگر در مواردی که خود به عدم انجام آنها رضایت دهد.