خلاصه ماشینی:
"یک برنامهء آموزشی یاتربیتی با بهرهجویی از روانشناسی یادگیری سه زمینهء ذیل را مبنای کار خود قرار میدهد: 1-ظرفیت و توانایی فراگیر برای یادگیری 2-موضوعات لازم برای یادگیری با ذکر دلیل 3-روشها و شیوههای یادگیری، متناسب با ویژگیهای سنی فراگیر بنابراین بهطور مستدل،منطقی و علمی پاسخهایی برای سئوالاتی اینچنین در دست خواهد بود که: -آیا چنین محتوی و روشی متناسب با سنین و کشش روانی و جسمی و عقلی فراگیر هست؟ -چرا چنین محتوایی جهت یادگیری در نظر گرفته شه است؟ -آیا روشها و فنون و شیوههای بکار گرفته شده علاوه بر اینکه باید قابلیت انتقال محتوای موردنظر را داشته باشند،فراخور نیازهای سنی فراگیران تنظیم شدهاند؟ بدین ترتیب هریک از اجزاء یک طرح تربیتی یا آموزشی از آنجا که در جهت یادگیری حرکت میکند باید بر مبنای اصول روانشناسی یادگیری بوده و قابل توجیه و ارزیابی نیز باشد."