خلاصه ماشینی:
"در آغاز کتاب اسلام را دو تا کرد یکی اسلامی که در قرنهای نخستین دوره اسلام بوده و دیگری اسلام امروزی و میان آندو اسلام فرق گذاشته و چرندیاتی را نوشته است سپس اسلام امروزی را منشاء ضررها دانسته و شش ضرری را نقل کرده که اسلام امروزی دربر دارد و در پیرامون هریک از آنها سخنانی نوشته است که قلم از نقل آنها شرم میکند و نیرنگی که بکار برده دین اسلام رامقید بامرور نموده است که اگر مسلمانی پیدا شود و بر او ایراد بگیرد و و عظمت اسلام را ثابت نماید چنین جواب بدهد که مقصودم از اسلام،اسلام امروزی است و چون دروغگو حافظه ندارد در صفحه 20 همان کتاب چنین نوشته است:(آنگاه زیانهائی که ما در این کتاب شمردیم بسیاری از خود دین است(تا آنجا که مینویسد)از خود دین است که زمانش گذشته است و با زندگانی امروزی نمیسازد)سپس باز این نوشته خود را فراموش کرده و نفهمیده که چه نوشته است و چگونه اصل دین را دین زیانآور و زمانش گذشته و با اوضاع امروز ناسازگار معرفی نموده در صفحه 51 چنین مینویسد:«کوششهائی که ما بنام پاکدینی میکنیم راستی انست که بخواستهای اسلام پیشرفت میدهیم و خود بنیاد آنرا زنده میگردانیم)اینگونه نوشتههاست که ما را وادار کرده است که او را محکمه شاگرد معرفی نمائیم تو گوئی بچه را میخواهد شگول بزند در تبریز مثلی است مشهور که در اینگونه موارد گویند:«باشین کسوب انگنه قوزدو لدورور»یعنی سرش را برید و بدامنش گردو میریزد البته اینگونه حرفها دلیل بر نیرنگبازی او میباشد و می- خواهد جلو هیاهو را بگیرد و مشتی را خر نموده و سوار شود چنانکه همین کارها را هم کرده است."