خلاصه ماشینی:
"اگر این درندهخوئی ز طبیعتت بمیرد همه عمر زنده باشی بروان آدمیت طیران مرغ دیدی تو زیای بند شهوت بدرآی تا بهبینی طیران آدمیت میرزا ابو القاسم قائم مقام در رساله اثبات نبوت مینویسد: هرجا عقلی است نقلی در برابر و هرجا کمالی است نقصی در مقابل گوهر جان پاک در پیکر آب و خاک نهادهاند و ملکات روحانی با شهوات حیوانی جمع کرده انسانش خوانند و قابل آنش دانند که حافظ را امانت شود و حامل بار تکلیف گردد هیهات هیهات نه هرکه گوش و چشم و دهان دارد آدمی است بس دیوار که صورت فرزند آدم است1 البته انسانی که قابلیت تکامل را ندارد بواسطه تفوق دادن قوای نفسانی بر روحانی است و اسیر کردن سلطان عقل خود بر دیو شهوت است چنانچه سعدی در گلستان میفرید: «عقل در دست نفس چنان گرفتار است که مرد عاقل با زن گریز و ارسطو نیز روی همین اصل است که میگوید."