خلاصه ماشینی:
"آیا توجیه والدین برای پذیرش این امر،با توجه به تمامی مشکلات(عمدة مربوط به فرهنگ خانوادهها)امری سهل الحصول هست 2-آیا برای تفکیک دانشآموزان براساس نمرات،ملاک واحدی باید معین شود -که قطعا با توجه به عدم همسانی آموزش در سراسر کشور چنین نباید باشد-یا این معیار به نسبت سطح آموزشی مناطق و مدارس باید متفاوت باشد؟و اگر این دومی است آیا این طرح به تشدید عدم یکسانی آموزشی در کشور که خود ناشی از شرائط متفاوت اقتصادی و اجتماعی-که مورد تأکید نویسندهء مقاله هم میباشد-منجر نمیشود؟آیا سرانجام همان «نخبهپروری»که در مقاله مزبور امکان پیدایش آن،جزء معایب طرح آمده است، محصول آن نخواهد بود؟و آیا قابل تصور نیست که دانشآموز عضو کلاس«پایینتر از متوسط»در مدارس شمال شهر تهران،جزء کلاس«بالاتر از متوسط»در یکی از مدارس استانهای محروم باشد؟ 3-علاوهبر مشکلات اجرایی و کمبودهایی که در خود مقاله بهعنوان موانع تحقق این طرح معرفی شدهاند،توجه به این نکته نیز مهم است که اجراء این طرح به وجود تعداد بیشتری از معلمین و فراهم بودن فضای آموزشی گستردهتری،نیازمند است."