خلاصه ماشینی:
"به همین جهت،مجلهء رشد معلم به منظور آگاهی از نظرات دانشآموزان در مورد صفات و خصوصیات یک معلم خوب به انجام پژوهشی به شرح زیر مبادرت ورزید: شرح مختصر مراحل اجرای تحقیق برای اینکه متغیرهای مورد سنجش منطبق با خصوصیات اجتماعی و فرهنگی جامعهء دانشآموزان کشور خودمان باشد،برای تهیه سؤالات پرسشنامه از هیچ الگوی خارجی استفاده نشد؛بلکه در مرحلهء مقدماتی،پژوهشگران به مدارس نقاط مختلف شهر مراجعه کردند و از خود دانشآموزان خواستند که صفات و ویژگیهایی را که در یک معلم خوب سراغ دارند، بنویسند و نیز معلوم کنند که وجود چه صفات و خصوصیاتی را در این شخص نمیپسندند.
در انجام این تحقیق علاوه بر فرضیههای فوق،هدفهای زیر نیز مورد نظر بوده است: 1)دانشآموزان ایرانی چه صفات و ویژگیهایی را برای معلم خود بیشتر میپسندند و 2)نظرات دانشآموزان در مورد خصوصیات یک معلم خوب و ایدهآل در طی دورههای مختلف ترتیب اهمیت و ارزش هر یک از این خصوصیات چگونه است؟ تحصیلی و با افزایش سن و پایه تحصیلی چگونه تغییر میکند؟ 3)وضع اقتصادی و طبقه اجتماعی دانشآموز در نگرش او دربارهء صفات معلم تا چه حد مؤثر است؟ بدیهی است آگاهی دقیق و عینی دربارهء مطالب یاد شده میتوان برای معلمان و مسؤولان آموزش و پرورش کشور بسیار سودمند باشد.
در جامعه دانشآموزان شهر تهران در سال 1365 (به تصویر صفحه مراجعه شود) بطوری که ملاحظه میشود،در تمام مقاطع تحصیلی بین میزان تحصیلات پدر و نیز تحصیلات مادر و معدل فرزند،همبستگی مستقیم و کاملا معنیداری وجود دارد که با توجه به تعداد نمونه از لحاظ آماری در همهء موارد،در سطح اطمینان 9/99 درصد معنیدار و معتبر است."