خلاصه ماشینی:
"منظور از عالمانه بودن این است که نویسنده،در مقام فرستنده پیام،در جریان ارتباط باید شناخت عمیق و دقیقی از مخاطبان خود داشته باشد؛زیرا در وادی ادبیات کودکان و نوجوانان،مخاطبان خامی دارد و این امر مستلزم شناخت و داشتن آگاهی در مورد آنان است.
تولستوی دراینباره میگوید:«فرآوردهء هنر هنگامی محصول هنر است که احساس تازهای را وارد جریان عادی حیات انسان کند(ناچیزی این احساس مورد بحث نیست)و به همین دلیل است که محصولات هنر را کودکان و نوجوانان بدان شدت احساس میکنند و آن وقتی است که این آثار نخستینبار به اطفال و جوانان،احساساتی را عرضه میکند که ایشان پیشتر تجربه نکردهاند.
امروزه این سؤال مطرح است که آیا باید محتوای ادبیات کودکان هدف و پیامی ارزشمند داشته باشد یا نه؟برخی بر این عقیدهاند که ادبیات کودکان جز سرگرمی و شیرین کردن زندگی چیز دیگری نیست.
آیا اگر داستانها و اشعاری که مادران برای کودکان خود زمزمه میکنند یا در کتابها میخوانند و در سینما،تلویزیون و تئاتر مشاهده میکنند؛این مفهوم را در بر داشته باشد که بیشتر عوامل مؤثر در زندگی از دست فرد بیرون است و آدمی پر کاهی در دریای آشفته و متلاطم زندگی است،اگر ببیند و بشنود که قهرمانان داستانها و افسانهها بدون تلاش و کوشش از حضیض به اوج و از فرش بدبختی به عرش خوشبختی رسیدهاند یا بدون دلیل تنها بر اساس تصادف و نحسی روزگار به فلاکت افتادهاند،اگر مشاهده کند یک شبه تنها به حسن تصادف و بخت و...
از آنچه گذشت،برمیآید که اگر ادبیات کودکان را بخشی از نظام تربیتی کشور تلقی کنیم،باید توجه داشته باشیم که هدف نهایی آن هدایت رشد کودک در جهت ارزشها و کمال مطلوب جامعه است."