چکیده:
اینکه ادبیات کودگان شاهکاری است که با نگاهی به فراسوی آن درمییابیم که با طرح
اساسیترین پرسشهای هستیشناسانه, فراخوانی به چونان"پدران کودک شده" - به باور
جاالالدین رومی - زیستن و همانند آنان دیدن و بهاملکوت آسمانها رسیدن, بنیاد این نوشتار
است. دو دیگر اینکه میتوان میان گزارههای به ظاهر خبری امّا پرسشگر این داستانهای به
ظاهر ساده و نمادهای آن و حکمتهای قرآنی-و آموزههای عرفانی پلی زد. از چنین چشماندازی
و بر بنیاد نگاهی تحلیل گرایانه؛ این نوشتار تلاشی است که در خلال آن نگارنده به ایجاد پیوند
میان داستان "هانسل و گرتل" (از مجموعه داستانهای برادران گریم) و کشف اعماق نمادین به
ظاهر کودکانه اما شگفتانگیز و حکمتآمیز آن و آموزههای قرآن کریم و عرفان جلالالدین
رومی میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"از همین روست که رهبران دینی و عرفانی همواره خواهان دیدن بواطن امور بودهاند که این خود یادآور دعای حضرت محمد(ص)است و جلال الدین رومی از قول ایشان چنین سروده است: ای خدا بنمای تو هر چیز را آنچنانکه هست در خدعهسرا02 و یا: قبض و بسط چشم دل از ذوالجلال دمبهدم چون میکند سحر حلال زین سبب درخواست از حق مصطفی زشت را هم زشت و حق را حق نما12 پس از اینکه بچهها فریب جادوگر را میخورند و این زن شرور،اعتماد آنها را به خود جلب مینماید،نوبت به آخرین مرحله میرسد؛یعنی آن هنگام که ماهیت زشت او بر بچهها آشکار میگردد،و اینجاست که هانسل در پشت میلههای قفس زندانی،و گرتل به بیگاری گماشته میشود.
پس آتش اجاق را برمیافروزد اما همینکه برای وارسی اجاق به داخل آن سرک میکشد،ناگهان گرتل با تمام قدرت او را به درون آتشی که خود برافروخته است هل میدهد و به این ترتیب جادوگر تبهکار برای همیشه از میان میرود و هانسل و گرتل پیروز میشوند که این نمایشگر فرجام روشن آدمی است؛آدمی که خداوند متعال در قرآن کریم درباره او چنین فرموده است: "و لقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و البحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی کثیرممن خلقنا تفضیلا" 32 خانه شکلاتی:خانه شکلاتی در زمره عناصری است که در این داستان بسیار نظرم را به خود جلب نمود."