خلاصه ماشینی:
"علم الحدیث استاد سید محمد کاظم عصار اصل دوم تخلق به یک یا چند خلق الهی و آن اخلاق منحصر است در یک صد و نوزده خلق چنانچه فرمود(ان لله تعالی مائه و تسعة عشر خلقا)این اخلاق مخصوص بانبیاء و رسل است و برای پیروان آنان مختصر ذوقی و تعریفی بیش نیست و بواسطه همین اختلاف ذوق و تعریف تفاوت مشرب و مذهب در امم پدید آمد بلکه اختلاف ما بین قوم یک رسول بهمین علت میباشد که ذوق هرکدام از اخلاق خاصه نبی خود بطور تفاوت و تعریف و ادراکشان ناقصتر از دیگران بوده بالجمله مراد از این اختلاف همان اتصاف تکوینی یا اکتسابی انبیاء و رسل بکمالات(رب)خود چه هر نبی و رسولی تحت تربیت اسم خاص است که مربی او میباشد و در عین حال مظهر عین ثابت اوست مثلا یک رسول مظهر رحمت دیگری مظهر قدرت سومی مظهر حمد و وحدت و غیر اینها و چنانچه اشاره شد تمام این اخلاق جز در شخص خاتم(ص)مجتمع نگردد و از آنجا که اجتماع این اخلاق بنحو بساطت و وحدت است نه بصورت تفصیلی و کثرت،پس در شخص محمد(ص)یک خلق الهی بیش موجود نیست ولی این یگانه خلق احمدی(ص)بحکم قاعده مبرهنه(بسیط- الحقیقه کل الاشیاء التی دونها)در عین وحدت جمیعه جامع کل اخلاق الهیه و حاوی تمام کمالات ارباب اسمائیه و ملکات خاصه انبیاء میباشد و در کریمه انک لعلی خلق عظیم الخ)اشاره لطیفه ایست باین معنی چه در مقام بیان اخلاق محمدی(ص)بعنوان جمع ایراد نشده ولی بصفت عظمت توصیف گردیده اما سر اینکه عدد اخلاق(119)و تعداد حروف اسم اعظم (73)بالغ گردیده در آینده اشاره خواهد شد."