خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1:نمودار نظام آموزش عالی وضعیت هریک از بروندادهای نظام آموزش عالی را میتوان بر روی یک پیوستار نشان داد که در سمت چپ حد اقل و در سمت راست حد اکثر مقدار برونداد در رابطه با نیازهای جامعه،تصویر میشود(شکل 2) اگر موقعیتی را تصور کنیم که نیروی انسانی پرورش یافته به وسیله،نظام آموزش عالی،ارتباط چندانی با نیازهای جامعه نداشته باشد و یا تولید دانش و عرضه،خدمات به وسیله،این نظام پاسخگوی مسائل جامعه نباشد،در این صورت با یکی از موارد ذیل روبرو میشویم: -دانشگاهها به نیازهای شغلی نظام اقتصادی کشور توجه چندانی ندارد و بهطورکلی نیاز به نیروی انسانی متخصص برای توسعه،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی موردنظر نیست.
و-ارزیابی،تجدیدنظر در برنامه و تعدیل آن بهطورکلی ارزیابی عبارت از فرآیند تعیین و فراهم آوردن اطلاعات لازم دربارهء مطلوبیت هدفها،برنامههای عملیاتی طرحهای اجرایی و نتایج حاصل از آنها به منظور هدایت و تصمیمگیری جهت بهبود و پیشرفت فعالیتها برای کسب بازده موردنظر، با توجه به این تعریف،ارزیابی میتواند از اولین مرحلهء برنامهریزی آموزش عالی مورد استفاده قرار گیرد و در انعکاس فعالیتهای مربوط به فرآیند برنامهریزی و هدایت تصمیمگیری لازم،نقش موثری داشته باشد.
با توجه به مراحل برنامهریزی آموزش عالی میتوان نقش ارزیابی را در رابطه با دو جنبهء یاد شده،در شکل زیر نمایش داد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 4:نقش ارزیابی در فرآیند برنامهریزی آموزش عالی 4-انواع ارزیابی آموزش مورد استفاده در توسعه نظام آموزش عالی در نظام آموزش عالی چهچیز را باید ارزیابی کرد؟از چه معیارهایی برای اندازهگیری و موفقیت برنامهء توسعهء آموزش عالی(شامل برنامههای عملیاتی،طرحهای اجرایی،دورههای آموزشی، برنامههای درسی و غیره)باید استفاده کرد؟دادههای آماری موردنظر چگونه گردآوری میشوند؟چه نتیجه گیریهایی باید از تجزیهوتحلیل دادهها به عمل آورد و چگونه؟ازآنجا که برنامهریزی و ارزیابی، فعالیتهایی هستند که باید بهطور جمعی و با مشارکت همهء دستاندرکاران انجام پذیرد،به سئوالهای یاد شده نیز میتوان بهطور جمعی پاسخ گفت."