خلاصه ماشینی:
"1-تعریف مدیریت استراتژیک مجموعهای از تصمیمات و اقداماتی را که منجر به فرموله کردن و عملی کردن استراتژیهای تنظیم شده برای تحقق اهداف سازمان میگردد،مدیریت استراتژیک میگویند که نیازمند توجه به عومل زیر است: 1-تشخیص و تعیین رسالتهای سازمان شامل بیان وسیع مأموریت،فلسفه و هدفهای آن.
3-سطوح سهگانه استراتژی تصمیمات یک سازمان در یک هرم تصمیمگیری باید سه سطح را شامل شود: 1-تصمیمات عملیاتی 2-تصمیمات بازرگانی 3-تصمیمات جامع تصمیمات جامع،در سطح مدیریت بالا اتخاذ میگردد؛مانند تصمیمات راجع به سهامداران و کل جامعه.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نشانهها: **-بیانگر مسؤولیت اساسی *-بیانگر مسؤولیت ثانوی جدول شماره 3-ارتباط بین سطوح تصمیمگیران استراتژیک مسؤولیت مدیران در تنظیم برنامهریزی در سطوح سهگانه مدیریت را جدول شماره 4 نشان میدهد.
از آنجا که تصمیمات استراتژیک،تأثیر عظیمی بر شرکت میگذارد و به دلیل آنکه نیازمند بکارگیری زیاد منابع شرکت است، لذا صرفا باید توسط مدیران بالای سازمان در هرم مدیریت اتخاذ گردند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 4-تنظیم برنامه در سطوح سهگانه مدیریت نشانهها: *-تصویب *-مرور،ارزیابی و هدف *-انجام کار نکته پایانی که باید به آن اشاره شود،راجع به نقش مدیر عامل و یا هیأت مدیره در فرایند تصمیمگیری است.
2-گردش شماره 2-برای فرموله کردن استراتژی،مدیر (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شماره 2-سیکل فرایند برنامهریزی استراتژیک بازرگانی ممکن است اغلب به مدیران عملیاتی مراجعه و از آنان درخواست نماید که برنامه خود را بر دیدگاه استراتژیک مدیران بازرگانی منطبق کنند.
مدیران باید با برنامهریزی وظایف خود به گونهای که زمان لازم برای تنظیم استراتژی،و همچنین حداقل کردن آثار منفی دور شدن از مسؤولیتهای عملیاتی و اجرایی را فراهم سازند."