خلاصه ماشینی:
"براساس پژوهشی که تحت عنوان «شناخت عوامل استرسزای ناشی از محیط مدارس از دیدگاه دانشآموزان سال سوم و پنجم دورهء ابتدایی شهری استان مازندران در سال تحصیلی 73-72»انجام شده است، پژوهشگر از طریق پرسشنامهای که بین 4228 دانشآموز آن منطقه توزیع کرده تا نظریات آنان را در مورد مسایلی که سبب نگرانی کودکان در مدرسه میشود،جویا شد.
او با گردآوری نظریات،عوامل استرسزای ناشی از محیط مدرسه را به ترتیب اهمیت تقدم به این نحو ذکر کرده است: مبصر در 1/59% از بچهها نگرانی ایجاد میکند؛صدای مزاحم در 57% موارد مخل است؛بچههای زورگو 52% از کودکان را نگران میکنند؛نمرهء انضباط برای 49% از بچهها یک عامل هشداردهنده است؛ شیوه برخورد با غیبت دانشآموزان،برای 6/43%،نداشتن امکانات ورزشی برای 2/36%،برخورد مدیر برای 9/34% نحوهء برخورد با تأخیر دانشآموزان برای 3/34% از آنان استرسزاست.
در مورد کودکان زورگو هم که سومین عامل استرسزا در محیط مدرسه محسوب میشود، میتوان آنان را تحت یک برنامهریزی صحیح و با نظارت و کنترل کافی،در مسئولیتای گوناگون کلاس سهیم کرد تا ضمن استفاده صحیح از قدرت رهبری این کودکان، قدرتطلبی و انرژی روانی سرشار آنها در یک مسیر مشروع ه جریان بیفتد و رفتارهای انحرافی در آنان تقویت شود.
درصد قابل توجهی از دانشآموزان از شیوهء ارزشیابی معلمان ابراز نگرانی میکنند و در این حالی است که امتحان یا ارزشیابی باید به منزله محرک در امر آموزش دخالت کند و سبب فعالیت بیشتر شود.
در مورد کودکان سنین پایینتر هم که بیش از کودکان بزرگتر تحتتأثیر فشار ناشی از استرس موجود در محیط مدرسه قرار می گیرند،پیشنهاد میگردد مسئولان برخورد با این کودکان برای اجرای شیوههای انضباطی و آموزشی،انعطاف بیشتری نشان دهند."