خلاصه ماشینی:
"حالا باتوجه به سوابقی که شما در تدریس دارید،آیا تغییر کتابهای علوم بر شیوهء آموزش علوم اثر گذاشته است؟ سؤال دوم من این است که آیا بر اموزش دروس دیگر هم اثرگذار بوده یا خیر؟ مثلا در درس ریاضی یا فارسی کارهای گروهی دارید یا نه؟ طلوعی:باتوجه به اینکه مدرسهء ما مدرسه شاهد است،وقتی بحث این بود که چگونه از وجود اولیا استفاده کنیم،کار کمی مشکل بود.
حالا وظیفه گروهها چه بود؟مثلا درس بعدی که «جانوران»بود،گروه موظف بود وسایل و موادی را که برای آن روز لازم بود، با اطلاع قبلی تهیه کند(از پوستر گرفته تا کتاب)ما جانورانی را که در آزمایشگاه مدرسه داخل شیشههای الکل بودند، جمعآوری کردیم و در روز مقرر همه را روی میز بزرگی که در آزمایشگاه بود،جا دادیم و شروع به بحث در مورد پرندگان،خرندگان و ویژگیهای آنها کردیم.
رستگار:وقتی که بچهها گروه گروه می شوند و مثلا برای بخش «جانوران»هرکدام وسایلی میآورند،بقیهء بچهها چه کار میکنند و چه نقشی دارند؟ طلوعی: گروه اصلی فعالیت بیشتری دارد،ولی این فعالیت به این معنی نیست که بقیه بچهها بیکارند.
تمام زندگی ما از نظر فکری این شده است که سر کلاس چگونه کار را انجام دهیم تا بچهها لذت ببرند.
مثلا روزی این بحث مطرح شد که چرا بیشتر شهرها در کنار رودخانهها به وجود آمده استو پس از بحث و گفتگو به مسئله بارندگی رسیدیم که چون بارندگی زیاد است،این شهرها هم در کنار رودخانهها به وجود میآید و بعد از آن مسئله بارندگی رسیدیم که چگونه از ابر باران میبارد و وسایلی هم که لازم دارم،طوری برنامهریزی میکنم که بعضی از آنها را بچهها بهعنوان کاردستی قبلا آماده کنند."