خلاصه ماشینی:
"شیوههای افزایش کیفیت امتحان و ارزشیابی اکبر روحی-اصفهان رتبهء اول-مقالهنویسی نهمین دورهء مسابقهء قلم معلم انواع ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1-ارزشیابی تشخیصی1:به طور کلی،فعالیتهای مربوط به جریان آموزش برای ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار فراگیرنده انجام میگیرد.
بر همین اساس،قبل از تدریس هر مطلب آموزشی باید مشخص کنید که آیا فراگیرندگان توانایی و مهارتهایی را که لازمه فراگیری مطالبی است که میخواهید تدریس کنند،دارند یا خیر؟ به دست آوردن چنین اطلاعاتی نیاز به ارزشیابی را ایجاب میکند،اینگونه ارزشیابی،اصطلاحا«ارزشیابی تشخیصی»نامیده میشود.
با استفاده از این ارزشیابی،میتوان یادگیریهای متراکم دانشآموزان را در طول دوره آموزشی اندازهگیری کرد و نتایج آن بیشتر برای قضاوت درباره یادگیری نهایی یادگیرندگان و به منظور تصمیمگیریهای آموزشی و نیز برای قضاوت درباره اثربخشی کار معلم و میزان توفیق او در پیاده کردن مراحل متفاوت طرح آموزش مورد استفاده قرار میگیرد.
بعضی از معلمان تصور میکنند که هدف امتحان،امتحان کردن است و این که بفهمند شاگردان درباره آن درس بهخصوص،چه میدانند در صورتی که اگر از دانشآموزان بهطور غافلگیرانهای امتحانی بگیریم که حاوی تمام مطالب درسی تا آن لحظه باشد،تقریبا همه مردود میشوند،این کار باعث میشود که معلم در مدرسه بد جلوه کند و برای مدرسه هم مشکلاتی به وجود آید.
ما نه تنها کنجکاوی را در آنها میکشیم،بلکه این احساس را هم که کنجکاو بودن چیز خوب و قابل تحسین است،خفه میکنیم و چنین است که وقتی دانشآموزان به ده سالگی میرسند،نه تنها اکثر آنها دیگر سؤال نمیکنند،بلکه آن تعداد انگشتشماری هم که هنوز به پرسیدن ادامه میدهدن به شدت مورد سرزنش قرار میدهند."