خلاصه ماشینی:
"با توجه به موضوع این مقاله و پذیرش این نکته که یادگیری در نتیجهیتبادلات در محیطهای پیچیده حاصل میشود،نوآوریهای آموزشی را باید به صورت سیستماتیک و با در نظر گرفتن روابط بین فناوری،آموزش، برنامهریزی درسی،یادگیری دانشآموزان و محیطهای اجتماعی ارزشیابی کرد و مورد توجه قرار داد.
این تغییرات اجتماعی وسیع، که از همگرایی رایانهها و فناوری ارتباط و جذب آنها در جامعه به وجود آمده،بخشی اساسی از خانه،مدرسه و محل کار افراد را تشکیل داده که خود باعث تغییر در نحوهی زندگی،بازی،ارتباط و یادگیری شده است و میشود.
برای ترسیم چشمانداز کلاس درس مبتنی بر فناوری اطلاعات،میتوان نوآوریهای زیر را در نظام آموزشی آینده مشاهده کرد: معلم دیگر در مقام فردی که در جلو کلاس و در برابر دانشآموزان باشد و دانش را نقد کند و انتقال دهد،دیده نمیشود.
معلمان به جای آنکه به تنهایی و دور از معلمان دیگر به امر تدریس بپردازند،با همکاران دیگر خود روی طرحها و پروژههای مشترک کار میکنند دانشآموزان دیگر افرادی غیر فعال،که فقط باید به حرفهای معلم گوش دهند،در نظر گرفته نمیشوند؛بلکه یادگیرندههای فعالی هستند که به صورت گروهی به ایجاد دانش جدید و حل مشکلات میپردازند.
حمایت تعداد زیادی از کشورها از شیوههای جدید آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات در ارتقای یادگیری کلاسی و حرکت مدارس به سمت جامعهی اطلاعاتی،ناظر بر تأیید این مطلب است.
با این وصف،یک شیوهی آموزشی نو از ویژگیهای زیر برخوردار است: باعث افزایش فعالیت و استقلال دانشآموز میشود؛به طوری که او خود مسؤولیت یادگیری خود را قبول و اهداف یادگیری را مشخص میکند؛ فعالیتهای یادگیری خود را به وجود میآورد و در نهایت،پیشرفت خود یادانشآموزان دیگر را ارزشیابی میکند."