خلاصه ماشینی:
"(جدول شماره 1) ولی باید به این امر توجه کنیم که اگر بخواهیم دانشآموز یک ویژگی عاطفی را یاد بگیرد،باید شرایط قبلی وجود داشته باشد.
اگر بخواهیم یک آموزش عاطفی پس از یادگیری،پاسخ پایدار داشته باشد،باید بدانیم پاسخ هیجانی(عکس العمل عاطفی درونی)با شرایط محیطی و بیرونی نیز برخورد دارد و با آنها جمع میشود و یکی از ویژگیهای شخصیت فرد را میسازد(در صورتی که تضادی در شرایط بیرونی وجود نداشته باشد).
ارزش آمادگی درونی فرد است که با عکس العملهای هیجانی شدید همراه میشود، یاد گرفته شده است و حالت پایدار دارد و نسبت به یک تفکر(گاه یک چیز یا یک فعالیت)احساس میشود.
به همین سبب،زمانی که از یادگیری یک ویژگی عاطفی مانند نگرش،رغبت یا ارزش صحبت میکنیم،باید از ابزاری که برای اندازهگیری مناسب است،استفاده کنیم(مانند ابزار اندازهگیری رغبتها،نگرشها و ارزشها) ویژگیهای عاطفی و آموزش برجسته کردن یک حیطه از حیطههای یادگیری،یعنی حیطهی عاطفی،به این معنی نیست که آن را از سایر حیطهها جدا کنیم یا مدعی شویم که میتوان آن را جدا از سایر حیطهها آموزش داد.
»(جدول 2) از نظر روش یادگیری،نقش محوری نگرشها را در آموزش به صورت دیگری میتوان بیان کرد:برای اینکه کسی به حدی از یادگیری برسد که بتواند عملی را انجام دهد،باید توانایی انجام دادن آن را داشته باشد و نگرشهای خود را بالفعل برساند.
برای مثال،یادگیری عاطفی قابل اندازهگیری مستقیم نیست و معلم واقعا نمیداند دانشآموز در چه وضعیتی قرار دارد و حیطهی نگرشها بسیار درونی است و دانشآموز را باید در تصمیماتش آزاد گذاشت و..."