خلاصه ماشینی:
"آن جوانرا میبینید که از غضب چون آتش برافروخته و تیغهء آهن تیز را در سینهء جوان دیگری چون خودش فرومیکند و او را بگورستان و خود را بزندان و فراز دار میکشاند و بحکم«القاتل و المقتول کلاهما فی النار»جایگاه خود و او را در دوزخ آماده میسازد،این همان نیروئی است که باید در مقام دفاع از وطن و عزت و شرافت و مال و ناموس جامعه بکار رود اما یک انحراف که ناشی از یک مانع است نیروی مورد فرض را باین طریق بمصرف میرساند که دو جوان نابود شوند،دو بازوی کارگر از دست برود،دو دسته مادر و خواهر بیکس و بینانآور سرشکسته و دلخون و اشکبار شوند و از آنها گذشته خاطرهای دگران نیز همینگونه مشوش گشته آسایش از محیط زندگی رخت بربندد و در دلهای بسیاری دیگر نیز همینگونه اندیشه های سیاه پدید آمده یا آنجاهطلب پرولع را میبینید که دروغ میگوید و آئین تملق را رواج میدهد و یار بدکاران میشود و قانون میشکند و خرجهای ناروا میکند و عوض آنچه خرج کرده از راههای ناسزا بدست میآورند تا بمقامی برسد و در آن مقام بتواند بیشتر مرتکب فساد شود،همهء این نقشهکشیها و دوندگیها و بستوبندها و اسراف و تبذیرها نیروست که مصرف میشود.
این همان نیروئی است که باید از طریق فکر صحیح در راه تحصیل علم،تکمیل هنر تقویت عقل؛حفظ تجارت بکار رود و از راه لیاقت و کفایت صاحب خود را بمقامی که عقل، عادلانه سزاوار آنست برساند و چون بعللی در راه خودش صرف نمیشود باین طرز مصرف میشود که باعث انحطاط علم و شکست اخلاق و رواج پستی و دنائت روح در افراد جامعه میشود آیا میبینید در اینگونه جامعهها مردم دائما ناراضی و عصبانید؟فقیر و غنی،کامیاب و محروم همه شکوه میکنند و ناله دارند؟هیچ فکر کردهاید جهت آن چیست؟جهتش اینست که نیرو- های زندگی آنها در راه خودش مصرف نمیشود تا آنها را در زندگی پیش ببرد و دلشاد کند بلکه در غیر راه طبیعی مصرف گشته دستوپای همه را در زندگی میبندد و دشواریهائی بوجود میآورد و اوضاع زندگی عمومی را مختل و همه را عصبانی و ناراضی میسازد."