خلاصه ماشینی:
"ولیکن معذ لک با وجود اجتهاد وبصیرت در فن روایات و احادیث، در مسائل عمیقه فلسفی وارد نبوده است و مانند شیخ مفید و سید مرتضی و خواجه نصیر الدین طوسی و علامه حلی که از متکلمین شیعه و پاسداران و حافظان مکتب بودهاند، نبوده است، بنابراین در بعضی از بیاناتی که دارد دچار اشتباه گردیده است، و این امر موجب تنزل این دائرة المعارف میگردد، و بر این اصل بنا شد در بحار الانواری که طبع جدید میشود، ایشان یک دوره مرور و مطالعه نموده و هر جا که نیاز به بیان دارد تعلیقه بنویسنده، تا این کتاب پر ارزش، با این تعلیقات مستوای علمی خود را حفظ کند.
یادداشتها: (1)-در سرگذشت مجلسی، به کتب زیر میتوان مراجعه کرد:جامع الرواة ج 2، ص 78 محمد بن علی الاردبیلی، شاگرد مجلسی- ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج 5، ص 39، میرزا عبد الله افندی شاگرد مجلسی-امل الآمل ج 2، ص 249، شیخ محمد الحر العاملی معاصر مجلسی و دارای اجازه رویت از او- لؤلؤ البحرین، ص 55، شیخ یوسف بحرانیقصص العلماء ص 204، میرزا محمد تنکابنی-روضات الجنات، ج 2، ص 78، میرزا محمد باقر موسوی خوانساری-الفوائد الرضویه، ص 410، شیخ عباس قمی-الکنی و الالقاب، ج 3، ص 121، شیخ عباس قمی- اعیان الشیعه، ج 9، ص 183، سید محسن امین جبل عاملی- الفیض القدسی، میرزا حسین نوری، چاپ شده در اول اجازات بحار، ج 105، چاپ ایران-مقدمه شیخ عبد الرحیم ربانی شیرازی بر جلد اول بحار الانوار-زندگینامه علامه مجلسی در دو جلد، سید مصلح الدین مهدوی-لغتنامه دهخدا-ریحانة الادب-ویژگی جمیع مصادر یاد شده(بجز تا حدودی اعیان الشیعه)نگارش غیر روشمند و غیرعلمی و تکرار مکررات است."