چکیده:
فرش و خاویار ایران،زعفران قائنات،عطرهای فرانسه،پنیر فتا،چای سیلان،و.. برخی از شناخته شدهترین نشانههای جغرافیایی هستند.نشانههای جغرافیایی، نشانههایی هستند دال بر یک محل،منطقه یا کشور که نشان میدهند کیفیت،شهرت یا دیگر ویژگیهای محصول معلول محیط جغرافیایی تولید آن است. تأثیرات سویی که انتساب دروغین محصولات به مبدأهای جغرافیایی بر تولیدکنندگان و مصرفکنندگان دارد،بر کسی پوشیده نیست.در راستای جلوگیری از چنین اقدامی است که در سطح بین المللی اسناد متعددی برای حمایت از نشانههای جغرافیای و جلوگیری از تقلب و سوءاستفاده از آنها به تصویب رسیده است. مفهوم نشانههای جغرافیایی و چگونگی حمایت از آنها در سطح ملی و بین المللی موضوعات مورد بررسی در این اثر هستند.
خلاصه ماشینی:
"در عین حال،مادهء(1)10 در مورد نشانههایی که بدون اینکه غیرواقعی باشند،ممکن است عموم یا حد اقل مردم یک کشور معین را گمراه کنند، اعمال نمیشوند:برای مثال،در موردی که نواحی جغرافیایی معین در کشورهای مختلف نام یکسانی دارند،اما فقط یکی از آن نواحی در سطح بین المللی برای محصولات خاص شناخته شده است،استفاده از آن نام در ارتباط با محصولات سرچشمه گرفته از ناحیهء دیگر ممکن است گمراهکننده باشد،اما دارای ضمانت اجرا نیست.
2. مادهء(2)1 مقرر میدارد که کشورهای عضو موافقتنامه لیسبون تعهد میکنند طبق شرایط این موافقتنامه،از اسامی مبدأ محصولات سایر کشورهای عضو موافقت نامهء لیسبون که تحت این عنوان در کشور مبدأ شناسایی شده و مورد حمایت قرار دارند و در دفتر بین المللی وایپو ثبت شدهاند،در قلمرو خود حمایت کنند.
22 بهطور خاص ثبت علایم تجاری دربردارنده یا مرکب از نشانهء جغرافیایی،برای کالاهایی که از سرزمین تعیین شده سرچشمه نگرفتهاند را مورد بررسی قرار میدهد،به شرطی که استفاده از آن علایم تجاری برای چنان کالاهایی درخصوص محل مبدأ واقعی کالاها گمراهکننده باشد.
24)آن اساسا بیان میدارد که اجرای فصل مربوط به نشانههای جغرافیایی توسط یک عضو WTO ، لطمهای به ثبت علایم تجاری یکسان یا مشابه با نشانههای جغرافیایی،به تقاضانامهء ثبت چنان علایم تجاری یا به حق استفاده از چنان علایم تجاری وارد نخواهد ساخت، مشروط بر اینکه شرایط زیر موجود باشد:تقاضانامهء ثبت چنان علامت تجاری باید ثبت شده باشد،یا علامت تجاری باید ثبت گردیده باشد یا در موردی که حق علامت تجاری از طریق استفاده به دست آمده،علامت تجاری باید با حسن نیت در عضو مربوطهء WTO ،قبل از اینکه موافقتنامهء TRIPS در آن عضو قابل اجرا شده باشد یا قبل از اینکه نشانهء جغرافیایی مورد بحث در کشور مبدأ خود مورد حمایت قرار گرفته،استفاده شده باشد."