خلاصه ماشینی:
"(46) همچنین مؤلف مواقف گفته است«اکثر اصحاب، استواء را به استیلاء تفسیر کردهاند، و در این صورت استواء به قدرت باز میگردد، و شیخ اشعری در یکی از دو قول خود آن را صفات جداگانهای دانسته است، ولی دلیلی بر این مطلب اقامه نشده، و برای اثبات آن، نمیتوان به ظواهر استناد جسبت، زیرا احتمال مزبور(احتمال استیلاء)مانه از ان است، همچنین شیخ اشعری وجه را نیز صفت جداگانهای دانسته است، ولی حق در این مورد همان است که در مورد استواء بیان شد، و بلکه باید گفت:کلمه وجه در لغت به معنای تضو مخصوص است، و اطلاق آن بر معنایی که مخاطب نیمفهمد نیز، صحیح نیست، پس لاجرم باید معنای مجازی آن مراد باشد، و آن چیزی جز ذات و صفات ذاتی خدا نیست، و همین گونهاست صفت باقی، چنانکه مقصود از«خلقت بیدی»، همان گونه که اکثر اصحاب گفتهاند، قدرت کامله الهی است، نه صفت جداگانهای چنانکه شیخ اشعری و متقدمان گفتهاند (47) تا این جا با آر ماتریدی و پیروان او درباره موارد هشتگانه از موضوعات مهم کلامی و نقاط اشتراک و اختلاف او با فرق دیگر کلامی و از آن جمله معتزله و اشاعره آشنا شدیم، بررسی سایر موضوعات در گجنجایش این نوشتا نیست."