خلاصه ماشینی:
"اگر یکنواخت و مکرر بگوییم و کلاس،پروازگاه کلمات و موضوعات مکرر باشد آن سوی کلاس،کلاس تشکیل میشود و دانشآموزان،در هر جا که اینجا(کلاس)نباشد حضور خود را اعلام خواهند کرد!
برای رسیدن به این«روشها»چه باید کرد؟کدام ملجأ و منبع این روشها را در اختیار ما خواهد نهاد؟تردیدی نیست که شما تجربهاندوختگان و راهسپردگان،با بسیاری از این روشها و راهها آشنایید اما راههای تازه را یافتن حلاوتی دیگر دارد و روحهای عطش زده،هرگز به جرعهها بسنده نمیکنند و در طلب جرعههای تازه،سفر به تاریکزارها را نیز تحمل خواهند کرد.
1-همراه با درسی که پیش از ورود به کلاس تدارک دیدهایم به چند شیوه نیز بیندیشیم که بهرهگیری از آنها درس را حلاوت و طراوت میبخشد و فضایی تازه برای تنفس و دریافت میآفریند.
اگر در هر رشتهء درسی تجربهها گردآوری و سامان پذیرد معلم انشا خواهد دانست که چه روشهای متنوعی برای هدایت کلاس انشا وجود دارد و چند هزار چراغ برای تاریکی زدودن و راه یافتن،فراروی ما روشن شده است."