خلاصه ماشینی:
AL,2002) برای اینکه سازمان بتواند در تجارت الکترونیکی به مزیت رقابتی دست یابد باید قادر باشد شایستگی لازم را در خود ایجاد کند.
1-وجود افراد موثر:با افزایش فشار رقابت در اقتصاد دیجیتالی این نکته باید مورد توجه قرار بگیرد که در سازمان افراد و کارکنان با فناوریهای جدید و دانش استفاده موثر از اینترنت،پست الکترونیکی و سایر مهارتهای فناوری اطلاعات آشنا هستند.
4-سازمان گسترش یافته:در این مرحله میزان اطلاعات مشترک افزایش مییابد و سازمان یک شبکه خارجی ایجاد میکند و به شبکههای جهانی مثل اینترنت و وب میپیوندد.
در تجارت الکترونیکی چهار منبع برای کسب مزیت رقابتی وجود دارد که سازمان از طریق دستیابی به آنها خواهد توانست به مزیت رقابتی دست یابد (FRASERET .
هر یک از این طبقات زیرمجموعههایی دارد که جدول 1-مزایای فناوری اطلاعات (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 2-میزان کاهشهای هزینه ناشی از بکارگیری تجارت الکترونیکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1-فرایند کسب مزیت رقابتی پایدار از طریق اینترنت بهطور خلاصه در جدول(1)نشان داده شدهاند.
فناوری اطلاعات در صورتی که خدمات مبتنی بر آن به وسیله فناوریها و زیرساختارهای اختصاصی ارائه شوند میتواند هزینههای تغییر منبع را افزایش دهد(باید توجه داشت که این وضعیت در مورد فناوریهای اختصاصی صدق میکند و چون اینترنت یک فناوری عمومی با ماهیت باز است لذا هزینههای تغییر منبع را کاهش میدهد).
اینترنت به عنوان فناوری اصلی و حیاتی تجارت الکترونیکی ذاتا مزیت رقابتی تلقی نمیشود بلکه ابزاری است که در صورت استفاده صحیح و موثر و در کنار فرایندها،منابع و ابزارهای سنتی و به صورت مکمل آنها سبب ایجاد و تقویت مزیت رقابتی خواهد شد.