چکیده:
کارآفرینی،مفهومی است که همراه با خلقت بشر وجود داشته است.به تعبیری دیگر،کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت بشر در عصر مدرنیته،تلقی میشود.به زبان ساده،"کارآفرینی" همان فرایند تاسیس و یا توسعه کسب و کار،بر مبنای یک فکر و ایده نو است.کارآفرینی،به منظور رشد و نمو در جوامع،نیازمند وجود فرهنگ خاصی است.با توجه به اهمیت کلیدی کارآفرینی در اقتصادهای نوین(ایجاد شرکتهای کوچک و متوسط)،کشورهای مختلف،برنامههای مفصلی را برای بسط چنین فرهنگی در جامعه خود تدارک دیدهاند تا بتوانند همچنان مسیر رشد و پویاییشان را ادامه دهند.بنابراین، شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد و توسعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه و نیز ویژگیهای منحصر به فرد کارآفرینان در سازمان شغلی یک فرد در دنیای امروزین به عنوان عنصر رشد و توسعه ازابعاد مختلف اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی و سیاسی محسوب میشود؛به گونهای که عنصر کارآفرینی به عنوان موتور حرکتی تولید و توسعه اقتصادی و از سویی پرورشدهنده و تقویتکننده روحیه سرمایهگذاری و بهرهوری در نیروی انسانی تلقی میشود.از همینرو مقاله حاضر نیز با دیدگاه توصیفی-تحلیلی، مؤلفهها و عوامل تأثیرگذار بر ایجاد و توسعه فرهنگ کارآفرینی در سازمانها را برشمرده و به تشریح هر یک از آنها میپردازد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت کلیدی کارآفرینی در اقتصادهای نوین(ایجاد شرکتهای کوچک و متوسط)،کشورهای مختلف،برنامههای مفصلی را برای بسط چنین فرهنگی در جامعه خود تدارک دیدهاند تا بتوانند همچنان مسیر رشد و پویاییشان را ادامه دهند.
بنابراین، شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد و توسعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه و نیز ویژگیهای منحصر به فرد کارآفرینان در سازمان شغلی یک فرد در دنیای امروزین به عنوان عنصر رشد و توسعه ازابعاد مختلف اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی و سیاسی محسوب میشود؛به گونهای که عنصر کارآفرینی به عنوان موتور حرکتی تولید و توسعه اقتصادی و از سویی پرورشدهنده و تقویتکننده روحیه سرمایهگذاری و بهرهوری در نیروی انسانی تلقی میشود.
(BrockhausHurwitz,2000) ویژگیهای فرهنگ کارآفرینی -کارآفرینی؛فرهنگ درک تغییر و کشف فرصت کارآفرینان و شرکتهای کارآفرین، همگام با تغییرات گام برمیدارند و میکوشند فرصتهای ایجاد شده در جریان این تغییرات را کشف و از آنها بهرهبرداری کنند.
محمد سید حسینی در پایان نامه کارشناسی ارشد خود در سال 1381 در دانشگاه علم و صنعت با عنوان شناسایی عوامل و شاخصهای اولویتدار جهت دستیابی به سازمانهای کارآفرین در کشور، عوامل و شاخصهایی که در صورت وجود در سازمانها به تقویت فضای نوآوری و افزایش انجام فعالیتهای کارآفرینانه در سازمان منجر میشود،مورد بررسی قرار داده است.
کارآفرینی با ایجاد فرصتهای شغلی و تولید ثروت و بهبود شرایط اقتصادی، پیشزمینهای اساسی برای ارتقای سطح فرهنگی جامعه است.
بنابراین با توجه به نقش کارآفرینی در توسعه همه جانبه در کشورهای صنعتی و پیشرفته،کشورهای در حال توسعه نیز در پی ایجاد موج گسترده و جدیدی از سازمانهای کارآفرین هستند که برای رسیدن به این مهم میبایستی نقش و اهمیت فرهنگ کارآفرینی و عوامل رشد و توسعهدهنده و یا موانع آن در سازمانها مشخص و معرفی شوند.