چکیده:
یکی از اهداف مهم در مدیریت زنیجره تأمین،شناسایی و ردیابی کالا از زمان تولید تا مصرف است.به عبارتی این فرایند میتواند به وسیله بارکد و یا سایر وسایل شناسایی،صورت پذیرد.یکی از این ابزارها،ردیابی فرکانس رادیویی (RFID-RADIO FREQUENCY IDENTIFICATION) است.با استفاده از این فناوری،کارایی مدیریت زنجیره تأمین را میتوان بهبود داد.این مقاله به تشریح برخی از چالشهای موجود در مدیریت زنجیره تأمین و بهبود آن به کمک فناوری ردیابی فرکانس رادیویی میپردازد.مشخص است که اساس دستور العمل،شناسایی و ارزیابی یکپارچه ردیابی فرکانس رادیویی در زنجیره تأمین و تأثیر آن در عملکرد تجارت است.
خلاصه ماشینی:
این مقاله به تشریح برخی از چالشهای موجود در مدیریت زنجیره تأمین و بهبود آن به کمک فناوری ردیابی فرکانس رادیویی میپردازد.
فناوری ردیابی فرکانس رادیویی اگرچه محدودهء این مقاله،به ما این اجازه را نمیدهد تا به جزئیات کامل RFID بپردازیم،اما برای درک کلی این فناوری برای پی بردن به امکانات RFID در مدیریت زنجیره تامین به تشریح آن میپردازیم: فین کن زلر اینچنین تعریف میکند: RFID در زمینه مدیریت زنجیره تأمین به عنوان فناوری برای شناسایی کالاهاست؛ نظیر بارکد محصولات.
Finkenzeller,[ ]2002 RFID فناوری است که از امواج رادیویی برای شناسایی خودکار اشیای فیزیکی استفاده میکند و این فناوری از اجزای زیر تشکیل شده است: 1-برچسب (Tag) ،که بر روی محصول یا کالا الصاق میشود.
مزایای RFID این فناوری در مدیریت زنجیره تأمین باعث بهبود موارد زیر میشود: *حذف خطاهای انسانی؛ *افزایش سرعت و کارایی و بهرهوری؛ *افزایش دسترسی به اطلاعات و مکانیابی دقیق؛ *انتقال سریع اطلاعات.
در نهایت فقدان ردیبی اقلام و روشهای غلط ردیابی و مدیریت نامناسب موجودی باعث افزونگی موجودی کالا در زنجیره تأمین و افزایش هزینههای حمل و نقل و سایر هزینههای سازمان میشود.
*فناوری RFID توانایی سادهسازی و مؤثر کردن فرایند زنجیره تأمین و صرفهجویی مالی و در نهایت حفظ مشتری(مصرف (به تصویر صفحه مراجعه شود) کننده)را دارد.