خلاصه ماشینی:
"مسئلهء دیگر این است که در کنار این تأثیر منطقهای،یک نوع گرایش ملیگرایانهء نسبتا غلیظ هم در ایران وجود داشت،مخصوصا قبل از انقلاب اسلامی که البته بعد از انقلاب کموبیش کمرنگ شد و آن این بود که سعی میکردند همه مفاخر ادب فارسی را به نحوی مربوط به همین منطقهء جغرافیایی بکنند یا احیانا احساس ایرانیگرایی شدیدی را در اثر این توجه به مفاخر،در مردم زنده کنند.
حیدربیگی:حالا اگر از عوامل فکری و اجتماعی بگذریم،به نظر شما از نظر هنری چه دلایلی برای مطرح شدن بیدل در ایران امروز میتوان ذکر کرد؟ حس نمیکنید که ظهور شعر نیمایی با معیارهای جدید زیباییشناسی به این امر کمک کرده باشد؟ کاظمی:بله،مسلما کمک کرده است.
حیدربیگی:باتوجه به گزیدههای دیگری که از شعر بیدل چاپ شده است، کتاب شما تا چه حد میتواند تازه باشد و برای شاعران جوان به کار بیاید؟ کاظمی:مشکلی که من در گزیدههای دیگر احساس میکردم،البته به سلیقهء خودم،این بود که شاید آنها نتوانند خوانندهء شعر بیدل را از مراجعه به دیوان او بینیاز کنند.
مظفری:نکتهای دربارهء شرحها و پاورقیهای کتاب شما به نظرم میرسد و آن اینکه من وقتی بیدل را مطالعه میکردم،به این نتیجه رسیدم که شعر بیدل،از آن نوع شعرهایی نیست که برای خواندن و فهمیدنش،خواننده نیاز به یک سلسله اطلاعات خیلی خاص داشته باشد،مثلا از آن نوعی که شعر خاقانی دارد.
حیدربیگی:در خاتمهء کلام،میخواهیم ببینیم به نظر شما برای شناخت و طرح بیشتر شعر بیدل،در حال حاضر چه نوع پژوهشی ضرورت دارد؟ کاظمی:در سالهای اخیر،پژوهشهایی دربارهء بیدل شده است،ولی اینها غالبا در حوزهء زندگی و آثار و محیط و عصر بیدل بوده است."