چکیده:
بازار خاکستری وقتی شکل میگیرد که یک شرکت محصولی را علاوه بر شرکت مادر در چند کشور دیگر نیز تولید کند.به عبارت دیگر این بازار به توزیع کالاهای مارکدار توسط افراد غیرمجاز دلالت دارد. بازاریابهای خاکستری کالاها را به قیمت کمتر از قیمت مجاز میفروشند،که از این عمل تحت عنوان واردات موازی نیز نام برده میشود و معمولا زمانی پیش میآید که کمبود عرضه وجود داشته باشد یا تولیدکننده بخواهد قیمت محصولات را افزایش دهد.باتوجه به اهمیت بازار خاکستری و مسائل مرتبط با آن،در این مقاله سعی بر این است که 1.مفهوم بازار خاکستری مورد بحث قرار گیرد و متعاقب آن عواملی که باعث ایجاد و شکلگیری بازار خاکستری میشوند،توضیح داده شوند.2.تبعات ناشی از شکلگیری بازار خاکستری مورد بررسی قرار گیرند و 3.به منظور مقابله هرچه بهتر با بازار خاکستری دو دسته استراتژی(استراتژیهای انفعالی و فعال)مورد بحث و تحلیل قرار گیرند.امید است مدیران با مطالعه این مقاله و باتوجه به شرایط حاکم بر بازار،استراتژیهای مناسب را به منظور کسب شایستگیهای رقابتی لازم برای مقابله با این آفت انتخاب کنند.
خلاصه ماشینی:
بازاریابهای خاکستری کالاها را به قیمت کمتر از قیمت مجاز میفروشند،که از این عمل تحت عنوان واردات موازی نیز نام برده میشود و معمولا زمانی پیش میآید که کمبود عرضه وجود داشته باشد یا تولیدکننده بخواهد قیمت محصولات را افزایش دهد.
باتوجه به اهمیت بحث بازارهای خاکستری و تبعات ناشی از شکلگیری آن در این مقاله،سعی بر این است که پس از تعریف بازارهای خاکستری چگونگی شکلگیری و عواقب ناشی از این بازارها مورد بحث قرار گیرد و در نهایت به منظور مقابله هرچه بهتر با این بازارها،استراتژیهای انفعالی و فعال بیان شود تا اینکه مدیران بازاریابی بتوانند باتوجه به شرایط حاکم بر بازار، استراتژیهای متناسب با آن بازار را به کار گیرند.
شبکه جهانی وب همچنین این توانایی را به بازاریابان خاکستری میدهد که فقط براساس نام و علامت تجاری محصول تبلیغ کنند و کالا را به فروش برسانند و باتوجه به اینکه کالا را بهطور مستقیم به مشتری میفروشند،از پرداخت مالیات و تعرفه میگریزند،قدرت رقابتی قیمت خود را افزایش میدهند و محصول را با قیمت پایینتری به فروش میرسانند؛ 5-نوسانات نرخ ارز؛ 6-مناطق آزاد تجاری:تحقیقات نشان داده است که مناطق آزاد تجاری نقش موثری را در شکلگیری بازارهای خاکستری ایفا کردهاند؛ 7-مازاد عرضه:عرضه و تقاضا میتواند با شرایط بازار تغییر کند.
کاهش تدریجی ارزش علامت تجاری: (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 1-استراتژیهای انفعالی برای مقابله با بازارهای خاکستری تضعیف علامت تجاری در نتیجه فعالیت در بازار خاکستری ممکن است به علت فروش متداول با قیمت پایین،وجود دستورالعمل به زبان خارجی،فقدان قطعات یدکی برای کالاهای جایگزین، کیفیت پایین محصولات به علت شیوههای انبارداری محصولات خارجی و عدمکنترل تولیدکننده در انتخاب دوباره فروش،ایجاد شود.