خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) اقتصاد و بازرگانی ایران اقتصاد و بازرگانی ایران بررسی سیاستهای تنظیم بازار ایران و مقایسه آن با تجارب کشورهای منتخب (مطالعه موردی مرغ،تخممرغ،روغن نباتی،قند و شکر) * زورارپرمه (عضو هیأت و پژوهشگر مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی) هر کشوری برای تنظیم و برقراری تعادل بین عرضه،تقاضا و کاهش نوسانات قیمتی به ویژه در زمینه محصولات کشاورزی (بدلیل فصلی بودن و تبعیت تولید آنها از شرایط آب و هوایی) اقدام به اتخاذ سیاستهایی جهت تنظیم بازار مینماید.
وظیفه ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار برنامهریزی،پشتیبانی،هماهنگی و نظارت در تامین و توزیع کالاهای اساسی،حساس و ضروری کشور،از طریق تامین نیازهای واحدهای تولیدی و استفاده از حد اکثر ظرفیت آنها همچنین تنظیم عرضه کل از طریق صادرات یا فراهم نمودن تسهیلات کافی برای واردات کالا،ساماندهی شبکههای توزیع و تعیین ضوابط لازم در توزیع کالا،استفاده از شبکههای خصوصی و تعاونی،عرضه مستقیم و زنجیرهای و فراهم نمودن امکانات و منابع مالی لازم برای فعالیت آنها،استفاده از توان بخش بازرگانی دولتی در تدارک مواد اولیه کالاهای واسطهای و مصرفی و انجام سایر فعالیتها و اتخاذ تدابیر لازم در تامین به موقع و توزیع صحیح کالاهای اساسی،حساس و ضروری کشور و نیز اصلاح تشکیلات و ساماندهی تعزیرات حکومتی و اجرای مقررات مربوبطه بوده است.
در کشور اندونزی18برنج جزء کالاهای اساسی بوده و دولت سیاستهای قیمت کف و سقف را برای تنظیم بازار استفاده مینماید،اما (به تصویر صفحه مراجعه شود) دخالت دولت در بازار به صورت مستقیم نیست و این کار از طریق تعاونیهای تولید و بخش خصوصی انجام میگیرد."