خلاصه ماشینی:
"آیا این به قول بسیاری از نظریهپردازان خطی توسعه سیاسی،نوعی تقدیر ازلی است که همه فرهنگها از یک مرحله خاطرهزدایی و بتشکنی سنتها باید عبور نمایند؟آیا این مرحله برای پالایش و سپس گزینش بهتر سنتها ضروری است؟«آیا سیره بیچون و چرای تفکر تکنیکی غرب،ارتباط میان تمدنهای بزرگ را میسر میسازد؟ چرا شکاف میان دیانت و فلسفه، روح و جسم که دوگانگی مضمر در ساخت بنیادی تفکر غربی است، معادلی در تمدنهای بزرگ آسیایی نمییابد؟چرا علم جدید به معنی غربی کلمه هرگز در این تمدنها پدید نیامد؟مقولات بینش اساطیر که عنصر غالب تفکر آسیایی بوده است،چه اختلافاتی با تفکر فلسفی غرب دارد؟»6آیا نمیتوان با استفاده از تجربیات کشورهای غربی،از افتادن در دام خاطرهزدایی پرهیز نمود؟آیا ما توان این امر را داریم؟آیا ما اصلا به تفاوت اندیشه خود با دیگری آگاهیم؟قبل از هر چیزی باید به تفاوت موجود پرداخت که هدف اصل کتاب بتهای ذهنی و خاطره ازلی است.
آیا براساس تفکرات هایدگر که هر نوع سلطه تکنیکی را نفی میکند، میتوان هم به نفی غرب نایل شد و هم متأثر از پدیدارشناختی و واقعبودگی و«به معنای رخصت دادن به ظاهر شدن اشیاء در مقام آنچه آنها بیآنکه مقولات خود،به آنها تحمیل شوند»19به نوعی عرفان شرقی را پاس خواهد داشت؟ شایگان ضمن اینکه در کتاب آسیا در برابر غرب میگوید«نقش ما مضاعف است زیرا نه فقط باید تفکر غربی را در متن خود آن فرهنگ بشناسیم بلکه باید مضامین خاطره قومی خویش را نیز که بقایای آن هنوز هم به نحوی در ذهنمان شناورند از نو بازشناسیم»20در مورد نحوه نگاه خود به غرب در سالهای قبل از انقلاب معتقد است؛«فراموش میکنیم که تمدن غربی متنوعترین،غنیترین،پویاترین تمدن روی کره خاکی است و از آنجا که این تفکر همه مظاهر فرهنگی و علمی را از بن مورد پرسش قرار داده است و هیچ بخشی از هیچ حوزه شناسایی نمانده است که بدان راه نیافته و آن را بررسی نکرده باشد،نمیتوان با تعصب و سرودن شعارهایی چند به مبارزه طلبیدش..."