خلاصه ماشینی:
"در اینکه در زبان عربی قدیم و جدید واژههای فراوانی از زبانهای دیگر داخل شده جای هیچگونه شبههای نیست، لیکن دانشمندان علوم قرآنی و متکلمان در این مسأله اختلاف دارند که آیا در قرآن مجید نیز واژههای غیر عربی وجود دارد یا نه؟ منظور از اصطلاح «معرب القرآن» همین واژههای «عربی گردانیده شده» است که بررسی این مسأله و شناسایی و شمارش و شرح و تفسیر واژههای آن بر عهده معرب القرآن است که خود شاخهای از علم مفردات میباشد.
بر این اساس است که باید علی بن ابی طالب علیهالسلام را نخستین فرد از صحابه پیامبر دانست که در سخنان خود اقدام به شرح و تفسیر مفردات قرآن با شیوه خاص خود نموده است و همین روش است که به وارثان و فرزندان آن حضرت نیز منتقل گردیده است، _______________________________ 43 ـ تاریخ الاسلام ج 1 / 514 دکتر حسن ابراهیم حسن، به نقل از: الشیعة الامامیه و نشأة العلوم الاسلامیه / 94، دکتر علاء الدین سید امیر محمد القزوینی، چاپ قم رضی.
و اگر راوی آن علی بن ابی طلحه را نیز مورد طعن قرار داده باشند از این نظر بوده که گفتهاند: او کتاب ابن عباس را به شیوه قرائت بر ابن عباس نقل نکرده است، 3 ـ اگر در هر قسمت از مسائل منتسب به ابن عباس نیز تردید روا باشد در آن قسمت که محمد بن جریر طبری در تفسیرش اقتباس و نقل کرده ـ و حدود هزار مورد میباشد ـ هیچ تردیدی نیست چرا که همانها اگر استخراج و تدوین شوند، تفسیر ابن عباس را به نمایش خواهد گذاشت، 4 ـ در متن رسائل موجود مانند مسائل ابن الازرق، مطالبی است که قرینه صحت انتساب آن به اوست، مانند ذکر روایاتی از پیامبر صلیاللهعلیهوآله و سخنانی از بزرگان صحابه و غیره."