چکیده:
با توجه به شرایط بسیار متلاطم محیطی و افزایش پیچیدگی جرایم و گسترش جرایم سازمان یافته، بسیار واضح است که سازمان های پلیسی باید به طور مداوم به دنبال بهینه سازی سازمانی در راستای تطابق با محیط خود به منظور برقراری امنیت عمومی باشند.
سازمان پلیسی برای انجام موفق رسالت اصلی خود در یک محیط بسیار پیچیده با تغییرات مستمر و غیرقابل پیش بینی، نیازمند ویژگی ها و قابلیت های ویژه ای است که به وسیله آن ها بتواند واکنش سریع و موثر نسبت به تغییرات و ... داشته باشد.
هدف این مقاله ارایه لیستی از کلیدی موفقیت برای سازمان های پلیسی بر اساس بررسی منظم ادبیات سازمان های موفق و تلفیق آن ها با مفاهیم و نیازمندی های عرصه امنیت و پلیس است. این مقاله تلاش دارد برخی از روش های رایج به منظور تعیین و بررسی سازمان موفق را برای بسط و توسعه یک مدل مفهومی از سازمان موفق پلیسی ارایه دهد.
در این مقاله پس از بررسی رویکردهای موجود برای تعیین سازمان توانایی ها و شایستگی های مورد نیاز برای آن به منظور انجام موفق رسالت خود بررسی می شود
خلاصه ماشینی:
"عوامل کلیدی موفقیت برای سازمان پلیسی رضا بندریان عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت تاریخ دریافت:68/2/2 تاریخ پذیرش:68/11/81 چکیده با توجه به شرایط بسیار متلاطم محیطی و افزایش پیچیدگی جرایم و گسترش جرایم سازمانیافته،بسیار واضح است که سازمانهای پلیسی باید به طور مداوم به دنبال بهینهسازی سازمانی در راستای تطابق با محیط خود به منظور برقراری امنیت عمومی باشند.
هدف این مقاله ارائهء لیستی از عوامل کلیدی موفقیت برای سازمانهای پلیسی براساس بررسی منظم ادبیات سازمانهای موفق و تلفیق آنها با مفاهیم و نیازمندیهای عرصهء امنیت و پلیس است.
تدوین راهبرد پلیس،نیازمند این است که فرماندهان عالی پلیس نسبت به ویژگیهای خاص سازمان خود و وضعیت محیط پیرامون خود شناخت حاصل نموده و با آگاهی از ویژگیهایی که برای پلیس مزیت عملکردی ایجاد میکند،اقدام به ظرفیتسازی عوامل کلیدی موفقیت برای انجام موفق رسالت خود نمایند.
عوامل کلیدی موفقیت در سازمان پلیسی به طور کلی هر سازمانی برای بقا،رسیدن به عملکرد برتر و موفقیت در عرصهء محیطهای متلاطم نیازمند دو توانمندی و سه شایستگی است که عبارتاند از: 1-پاسخگویی:توانایی شناسایی و پاسخ سریع به تغییرات و الزامات محیطی؛ 2-انعطافپذیری:توانایی تطابق و سازگاری با تغییرات و الزامات محیطی؛ 3-منابع انسانی:دارا بودن افراد چند مهارته و توانمند با قابلیت انجام کار به صورت تیمی؛ 4-زیرساختارها:دارا بودن فناوریهای هوشمند و منعطف و همچنین فرهنگ و محیط سازمانی که به نوآوری،خلاقیت،یادگیری و تجربهگرایی در جهت بقا و پیشرفت سازمانی کمک کند؛ 5-مدیریت دانش:فرایند شناسایی،کسب،توسعه،تسهیم،نگهداری و ارزیابی دانش مورد نیاز سازمان را مدیریت دانش میگویند(برلی و گاوین،1002)1."